DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1915.20.2019.172467

«Пантомімічна культура» та міждисциплінарні аспекти її теоретичного осмислення

Bohdan Svarnyk

Анотація


Мета статті. На основі аналізу понять «культура» та «пантоміма» виявити
змістову сутність «пантомімічна культура». Методологія дослідження. Основними
методологічними засадами дослідження є наукова об’єктивність і системність підходів
у використанні взаємодоповнюючих методів: теоретичного (аналіз культурологічної,
мистецтвознавчої, історичної літератури), емпірико-аналітичного (теоретично-
мистецтвознавчий аналіз феномену «пантоміма»). Також використано загально
культурологічні методи дослідження, історичний, аналітичний методи, епістемологічні
принципи пізнання змістової сутності поняття «пантомімічна культура». Наукова
новизна. Простежено взаємоінтеграцію розвитку та трансформацію понять «культура»
та «пантоміма» в контексті еволюціонування соціокультурного простору; визначено
поняттєво-категоріальний апарат дослідження, зокрема, запропоновано визначення
поняття «пантомімічна культура». Висновки. Соціальне та комунікативне значення
пантоміми як феномену культури важко переоцінити, оскільки акт пантоміми можна
розглядати як інтерпретацію кодів національної або космополітичної культури,
соціокультурне повідомлення, експресивну дію самовираження, форму міжкультурної
комунікації та ін. Пантомімічна культура позиціонується як міждисциплінарне
поняття, сутнісною основою якого є тріада: людина – культура – жест, що дозволило
визначити його як культурно-антропологічне; універсальна мова культури, що
вирізняється особливою знаковою системою та використовує різноманітні художні
знаки (іконічні, індикатори та символи), наділені певними властивостями; своєрідний
засіб творчого втілення емоційних зіткнень між людиною, мистецтвом та суспільством
в умовах сучасного сценічного простору.

Ключові слова


пантомімічна культура; пантоміма; культура; дефіцінія поняття

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Arbib, M.A. (2018). In support of the role of pantomime in language evolution.

Language Evolution, no.3, рр. 41–44. DOI: 10.1093/jole/lzx023.

Broadbent, R.J. (1997). A history of pantomime. New York: Arno Press.

Brown, S., Mittermaier, E., Kher, T. and Arnold, P. (2019). How Pantomime

Works: Implications for Theories of Language Origin. Frontiers in communication, vol 4.

DOI: 10.3389/fcomm.2019.00009.

Corneanu, S. (2011). Regimens of the mind: Boyle, Locke, and the early modern

cultura animi tradition. Chicago: The University of Chicago Press.

Kerr, D. (1995). African popular theatre: from pre-colonial times to the present

day. Oxford: James Currey Ltd.

Lecoq, J. (2006). Theatre of movement and gesture. Routledge, London.

Loskutov, V.V. (1999). Psihologia pantomimy: fenomenologia i zakonomernosti

[Psychology of pantomime: phenomenology and regularitys]. Vestnik Sankt-

Peterburgskogo universiteta, issue1(6), pp. 58–70.

Lust, A.В. (2000). From the Greek Mimes to Marcel Marceau and Beyond. Mimes,

Actors, Pierrots and Clowns. A Chronicle of the Many Visages of Mime in the Theatre.

Foreword by Marcel Marceau. Lanham, MD and London: The Scarecrow Press.

Robertson, R. (2000). Globalization. Social theory and global culture. London:

Sage Publications LTD.

Turner, J. H. (2005). The sociology of emotions. Cambridge: Cambridge University

Press. doi.org/10.1017/CBO9780511819612.

Volkov, Yu.G. ed. (2003). Sotsiologiya [Sociology]. Moscow: Gardariki.

Yering, G. and Marso, M. (2008). Vsemirnoe iskusstvo pantomimy: Dialog [The

World Art of Pantomime: Dialogue]. Teatron, no.2, pp.68–80.

Zarva, A.M. (2003). Definitsiya kak tipologicheskaya raznovidnost nauchnogo

teksta [Definition as a typological type of a scientific text]. Thesis: 10.02.19. Nalchik,

Kabardino-Balkarian State University.

Żywiczyński, Р., Wacewicz, S., and Sibierska, M. (2018). Defining Pantomime for

Language Evolution Research. Topoi, vol. 37, issue 2, 307–318.


Пристатейна бібліографія ГОСТ






Copyright (c) 2019 Богдан В’ячеславович Сварник

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.