DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1915.20.2019.172434

Культурологічний аспект викладання іноземної мови студентам закладів вищої освіти

Nataliia Sarnovska

Анотація


Мета статті. Дослідити культурологічний аспект викладання іноземної мови студентам закладів вищої освіти та проаналізувати нові підходи для його організації в сучасній теорії та практиці. Методологія дослідження базується на критичному аналізі літературних джерел з теми дослідження, зокрема ретроспективне вивчення вітчизняного та закордонного досвіду, що дозволяє узагальнити та сформулювати основні методи викладання іноземної мови з урахуванням культурологічного підходу. Наукова новизна полягає у комплексній систематизації процесу навчання іншомовній культурі через іноземну мову. Висновки. Доведено, що однією з основних цілей навчання іноземній мові є соціокультурний розвиток особистості студентів. А культурологічний підхід у викладанні іноземної мови залучає їх до міжкультурного спілкування, насамперед, передбачає ознайомлення з культурою країни, мова якої вивчається, сприяє формуванню у студентів поваги до інших культур та народів, готовності до ділової співпраці та взаєморозумінню, спільному вирішенню загальнолюдських проблем.

Ключові слова


культурологічний аспект; культура; іноземна мова; викладання іноземної мови; міжкультурна комунікація; соціокультурна компетенція

Повний текст:

PDF (English)

Посилання


Chunyan, S. (2015). The Cultivation of Cross-cultural Communication Competence in Oral English Teaching Practice English Language Teaching, vol. 8, no. 12, pp.7–9.

Donets, P.N. (2001). Osnovy obshchei teorii mezhkul’turnoi kommunikatsii. [Basics of the general theory of intercultural communication]. Kharkiv: Shtrikh.

Furmanova, V. (2013). Mezhkul’turnaya kommunikatsiya i lingvokul’turovedenie v teorii i praktike obucheniya inostrannym yazykam [Intercultural communication and linguistic cultural studies in theory and practice of teaching foreign languages]. Saransk: Mordoviya University.

Gilmore, A. (2007). Authentic materials and authenticity in foreign language learning. Language Teaching, vol. 40, issue 2, pp. 97–118. doi: 10.1017/S0261444807004144.

Kostenko, N. (2012). Osoblyvosti formuvannia inshomovnoi komunikatyvnoi kompetentnosti u studentiv VNZ nefilolohichnykh spetsialnostei [Features of formation of foreign language communicative competence among students of higher educational establishments of non-philological specialties]. Zbirnyk naukovykh prats Khmelnytskoho instytutu sotsialnykh tekhnolohii Universytetu «Ukraina», no. 5, pp. 86–89.

Lier, L. and Nunan, D. (2001). Language Awareness. The Cambridge Guide to Teaching English to Speakers of Other Languages. Cambridge: Cambridge University Press. Nosovich, E.V. and Milrud, R.P. (1999). Parametry autentichnogo uchebnogo teksta. [Parameters of authentic academic text]. Inostrannye iazyki v shkole, no. 1, pp. 11–18.

Passov, E.I. (1989). Osnovy kommunikativnoi metodiki obucheniya inoyazychnomu obshcheniyu [Foundation of communicative methods of foreign language communication teaching]. Moscow: Prosveshchenie.

Safonova, V.V. (2011). Sociokulturnyy podhod k obuchyeniyu inostrannogo yazyka [Social cultural approach to foreign languages learning]. Moscow: Vysshaya shkola, pp. 174–176.

Sepir, E. (1993). Izbrannye trudy po yazykoznaniyu i kul’turologii [Selected works on linguistic and cultural studies]. Moscow: Progress, pp. 18–22.

Solovova, E. and Apal’kov, V. (2010). Razvitie i kontrol’ kommunikativnykh umenii: traditsii i perspektivy [Development and control of communicative functions: tradition and perspective]. Moscow: Progress.

Strel’chuk, E.N. (2011). “Kommunikativnaya kul’tura” i “kul’tura rechevogo obshcheniya”: sinonimichnye ponyatiya? [“Communicative culture “and” culture of verbal communication” synonymous?]. Izvestiya vysshikh uchebnykh zavedenii. Seriya: Gumanitarnye nauki, vol. 2. no, 4. pp. 276–278.

Suvorova, M. (2010). Lingvokul’turologicheskii podkhod v obuchenii inostrannym yazykam studentov starshikh kursov yazykovogo vuza [Linguistic cultural approach in teaching foreign languages students of linguistic educational institution]. D.Ed. Buryat State University.

Voronina, T.P., Kashitsin, V.P. and Molchanova, O.P. (2009). Obrazovanie v epokhu novykh informatsionnykh tekhnologii [Education in the age of innovative informational technologies]. Moscow: Informatika.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Воронина Т. П., Кашицин В. П., Молчанова О. П. Образование в эпоху
новых информационных технологий. Москва : Информатика, 1995. 220 с.

2. Донец П. Н. Основы общей теории межкультурной коммуникации.
Харьков : Штрих, 2001. 384 с.

3. Костенко Н. І. Особливості формування іншомовної комунікативної
компетентності у студентів ВНЗ нефілологічних спеціальностей. Збірник наукових
праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна».
2012. № 5. С. 8689.

4. Носович Е. В., Мильруд Р. П. Параметры аутентичного учебного текста.
Иностранные языки в школе. 1999. № 1. С.11–18.

5. Пассов Е. И. Основы коммуникативной методики обучения иноязычному
общению. Москва : Просвещение. 1989. 276 с.

6. Сафонова В. В. Социокультурный подход к обучению иностранного
языка. Москва: Высшая школа, 2011. С.174–176.

7. Сепир Э. Избранные труды по языкознанию и культурологии. Москва :
Прогресс. 1993. С. 18–22.

8. Соловова Е. Н., Апальков В. Г. Развитие и контроль коммуникативных
умений: традиции и перспективы. Москва: Прогресс. 2010. 60 с.

9. Стрельчук Е. Н. «Коммуникативная культура» и «культура речевого
общения»: синонимичные понятия? Известия высших учебных заведений. Серия:
Гуманитарные науки. 2011. Т. 2. № 4. С. 276–278

10. Суворова М. А. Лингвокультурологический подход в обучении иностранным
языкам студентов старших курсов языкового вуза : дис. … канд. пед. наук. :
13.00.02 / Бурятский гос. ун-т. Улан-Удэ, 2007. 109 с.

11. Фурманова В. П. Межкультурная коммуникация и лингвокультуроведение
в теории и практике обучения иностранным языкам. Саранск: Издательство
Мордовского ун-та, 1993. 122 с.

12. Chunyan S. The Cultivation of Cross-cultural Communication Competence in
Oral English Teaching Practice English Language Teaching. 2015. Vol. 8, no. 12. P. 7–9.
doi:10.5539/elt.v8n12p7.

13. Gilmore A. Authentic materials and authenticity in foreign language learning.
Language Teaching. 2007. Vol. 40. Issue 2. P. 97–118. DOI: 10.1017/S0261444807004144.

14. Lier L., Nunan D. Language Awareness. The Cambridge Guide to Teaching
English to Speakers of Other Languages. Cambridge: Cambridge University Press, 2001.
274 p.





Copyright (c) 2019 Наталія Іванівна Сарновська

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.