DOI: https://doi.org/10.31866/2410-1915.20.2019.172424

Засади вивчення нових медіа в контексті науки про культуру (за Л. Вайтом, М. Маклюеном)

Oleksandr Mandelina

Анотація


Мета статті – обґрунтувати доречність вивчення медіа загалом і нових медіа зокрема в контексті культурології. Методологічну основу дослідження складають теоретичні настанови науки про культуру Леслі Вайта для застосування до теорії медіа Маршала Маклюена. У статті з’ясовується, що притаманні культурології принципи універсалізму, технодетермінізму та еволюціонізму властиві також і медіатеорії. Вказано на методологічні вади медіадосліджень, що загострюються з розвитком цифрових медіа. У статті наводиться аргументація на користь технологічного детермінізму Л. Вайта і М. Маклюена, а також вказується на його реактуалізацію у теорії нових медіа. Висновок. Поєднання культурологічного та медіа дискурсів дозволяє виробити релевантний підхід до вивчення медіа як невід’ємної частини культури. Наголошується, що в контексті нових медіа особливо актуалізується питання щодо поєднання теорії культури Л. Вайта та теорії медіа М. Маклюена, а також коригування напрямку вивчення медіа згідно їхніх базових настанов.

Ключові слова


цифрові медіа; культурологія; теорія медіа; технодетермінізм; культурний еволюціонізм; культурний універсалізм

Повний текст:

PDF

Посилання


Debre, R. (2010). Vvedeniye v mediologiyu [Introduction to Mediology], Translated from French by B. M. Skuratov. Moscow: Praksis.

Krtilova, K. (2013). Mediateoriia/mediafilosofiia [Mediateory/mediaphilosophy]. In: Antologiia mediafilosofii [Anthology of media philosophy]. St. Petersburg: Izdatelstvo RKhGA, pp. 226–243.

McLuhan, M. (1994). The Gutenberg Galaxy. The Making of Typographic Man. University of Toronto Press.

McLuhan, M. (1994). Understanding Media: the Extensions of Man. MIT Press.

McQuail, D. (2010). McQuail’s Mass Communication Theory. New Delhi: Sage Publications.

Wardrip-Fruin, N. (2009). Expressive Processing. Cambridge. MA: The MIT Press.

White, L. (2017). Energiya i evolyutsiya kultury [Energy and the evolution of culture]. Voprosy sotsialnoy teorii: Nauchnyy almanakh, vol. 9, pp. 39–63.

White, L. (2004). Evolyutsionizm i antievolyutsionizm v amerikanskoy etnologicheskoy teorii [Evolutionism and Anti-Evolutionism in American Ethnological Theory]. Izbrannoye: Evolyutsiya kultury. Moscow: Rossiyskaya politicheskaya entsiklopediya, pp. 573–607.

White, L. (2004). Nauka o kulture [Science of culture]. Izbrannoye: Nauka o kulture. Moskva: Rossiyskaya politicheskaya entsiklopediya, pp. 5–442.

Zhilina, A. (2017). O preimushchestvakh materialisticheskogo podkhoda v teorii media [On the advantages of a materialistic approach to media theory]. Filosofskiy zhurnal, vol. 10, no. 3, pp. 93–111.


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. Дебре Р. Введение в медиологию / пер. с франц. Б. М. Скуратова. Москва:
Праксис, 2010. 368 с.

2. Жилина А. В. О преимуществах материалистического подхода в теории
медиа. Философский журнал. 2017. Т. 10. № 3. С. 93–111.

3. Кртилова К. Медиатеория/медиафилософия. Антология медиафилософии.
Санкт-Петербург: Изд-во РХГА, 2013. С. 226–243.

4. Уайт Л. Наука о культуре. Избранное: наука о культуре / пер. с англ.
О. Р. Газизова, П. В. Резвых. Москва: РОССПЭН, 2004. С. 5–462.

5. Уайт Л. Эволюционизм и антиэволюционизм в американской
этнологической теории. Избранное: эволюция культуры / пер. з англ. О. Р. Газизова,
И. Ж. Кожановская. Москва: РОССПЭН, 2004. С. 573–609.

6. Уайт Л. Энергия и эволюция культуры. Вопросы социальной теории:
научный альманах / пер. с англ. Е. М. Лазаревая. 2017. Т. 9. С. 39–63.

7. McLuhan M. The Gutenberg Galaxy. The Making of Typographic Man. University
of Toronto Press, 1994. 293 c.

8. McLuhan M. Understanding Media: the Extensions of Man. MIT Press, 1994.
365 c.

9. McQuail D. McQuail’s Mass Communication Theory. New Delhi: Sage
Publications, 2010. 632 c.

10. Wardrip-Fruin N. Expressive Processing. Cambridge, MA: The MIT Press, 2009.
455 с.





Copyright (c) 2019 Олександр Сергійович Манделіна

Creative Commons License
Ця робота ліцензована Creative Commons Attribution 4.0 International License.