ІНТЕРТЕКСТУАЛЬНІ МАРШРУТИ СУЧАСНОЇ МУЗИКИ: ПРОБЛЕМА АСОЦІАТИВНОГО МУЗИЧНОГО ТЕКСТУ

Автор(и)

  • Ольга Борисівна Соломонова Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, Київ, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-3058-425X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1915.23.2022.261009

Ключові слова:

інтертекстуальність, асоціативний музичний текст (АМТ), типологія АМТ, модерні тенденції роботи з АМТ, корпоративне авторство

Анотація

Мета статті — представити концепцію асоціативного музичного тексту (дефініція, типологія, методологія), аналітично довести життєздатність АМТ як дієвого механізму модерного текстотворення. Методологія дослідження. Використано метод узагальнення, що дозволив провести огляд проблеми інтертекстуальності в гуманітаристиці та систематизувати спостереження щодо асоціативних музичних текстів; методологічну процедуру дефінування, яка дала змогу визначити категорію АМТ; типологічний підхід, що забезпечив можливість диференціації АМТ; методи герменевтико-семантичного, інтонаційного і компаративного аналізу, які стали базовими для виявлення інтонаційно- драматургічної специфіки аналізованих творів. Наукова новизна. Запропоновано концепцію асоціативного музичного тексту, яка репрезентує три наукові позиції: дефініцію, типологію (10 типів), методологію дослідження. Висновки. Доведено зміст поняття асоціативний музичний текст як категоріально самостійного, функціонального, такого, що відповідає специфіці модерного композиторського мислення. З’ясовано, що АМТ, як один із базових, технологічно розвинутих механізмів текстотворення в сучасній музиці, є цариною активації сенсів — завжди різних, спрямованих на діалог або контрдіалог із першоджерелом, автором, епохою та її соціокультурними пріоритетами. Аргументацію теоретичних положень концепції проведено на базі неадаптованих наукою творів «Сarpe Diem» українського композитора О. Безбородька та «Biber: Battalia a 10 (with pieces by PatKop from “Ghiribizzi”) молдово-швейцарської мисткині П. Копачинської. Досліджено різні тенденції роботи модерного композитора з інтертекстом: від ігрового моделювання «уламків» старих текстів з відкриттям їх несподіваних образно-семантичних ресурсів («Сarpe Diem» О. Безбородька) до адаптації у новому артефакті цілісної композиції минулого («Бібер. Battalia» П. Копачинської). Доведено значення АМТ як досконалого евристичного механізму сучасного текстотворення, завдяки якому здійснюється реконструювання й актуалізація «старих» текстових феноменів і стверджується альтернативне реноме модерного автора як співтворця корпоративного артефакту.

Біографія автора

Ольга Борисівна Соломонова , Національна музична академія України ім. П. І. Чайковського, Київ, Україна

Доктор мистецтвознавства, професор

Посилання

Asaf’ev, B. V. (1981). O simfonicheskoi i kamernoi muzyke [About Symphonic and Chamber Music]. Muzyka [in Russian].

Kharchenko, Ye. (2011). Intertekstualnist v ukrainskii muzytsi dvadtsiatoho stolittia: intonatsiia, zhanr, styl [Intertextuality in Ukrainian Music of the Twentieth Century: Intonation, Genre, Style] [Abstract of PhD Dissertation, Rylsky Institute of Art Studies, Folklore and Ethnology] [in Ukrainian].

Kintsel’, A. V. (2011). Assotsiativnyi printsip v sisteme sovremennykh nauk o soznanii cheloveka [The Associative Principle in the System of Modern Sciences of Human Consciousness]. Yazykovoe bytie cheloveka i etnosa, 18, 90–95. https://cutt.ly/NKe0q7H [in Russian].

Kokhanik, I. (2013). Intertekstual’nost’ kak osnova dialoga v prostranstve sovremennoi muzykal’noi kul’tury [Intertextuality as the Basis of Dialogue in the Space of Modern Musical Culture]. Kyiv Musicology, 45, 68–93 [in Russian].

Kozarenko, O. (2021, August 24). “My zhyvemo v epokhu replik, retransliatsii, komentuvan, ale ne tvorennia”. Oleksandr Kozarenko pro mystetstvo kompozytora i pianista, Kolomyiu ta Shevchenkivsku premiiu [“We Live in an Age of Remarks, Retransmissions, Comments, but not Creation”. Oleksandr Kozarenko on the Art of Composer and Pianist, Kolomyia and Shevchenko Prize] (D. Safian, Interviewer). The Claquers. https://theclaquers.com/posts/7321 [in Ukrainian].

Kristeva, Yu. (2000). Bakhtin, slovo, dialog i roman [Bakhtin, Word, Dialogue and Novel]. In G. K. Kosikov (Ed.), Frantsuzskaya semiotika: ot strukturalizma k poststrukturalizmu [French Semiotics: From Structuralism to Post-Structuralism] (pp. 427–457). Progress [in Russian].

Nevskii, S. P. (2020). “U nas poluchilas’ nemnogo soshedshaya s uma vostochno-evropeiskaya fol’klornaya opera” [“We’ve Got a Slightly Crazy Eastern European Folk Opera”] (P. G. Pospelov, Interviewer). Muzykal’naya zhizn’, 2, 48–53 [in Russian].

Oliz’ko, N. (2002). Intertekstual’nost’ kak sistemoobrazuyushchaya kategoriya postmodernistskogo diskursa: na materiale proizvedenii Dzh. Barta [Intertextuality as a Backbone Category of Postmodern Discourse: Based on the Works of J. Barth] [Abstract of PhD Dissertation, Chelyabinsk State University] [in Russian].

Petrova, N. V. (2005). Intertekstual’nost’ kak obshchii mekhanizm tekstoobrazovaniya (na materiale anglo-amerikanskikh korotkikh rasskazov) [Intertextuality as a General Mechanism of Text Formation (on the Material of Anglo-American Short Stories)] [Abstract of PhD Dissertation, Volgograd State Pedagogical University] [in Russian].

Polishchuk, A. D., & Yurkovska, M. M. (2021). Stanovlennia, riznovydy ta funktsionuvannia teorii intertekstualnosti v kontseptsii mizhliteraturnoho dialohu [Formation, Types and Functioning of the Theory of Intertextuality in the Context of Interliterary Dilogue]. Bulletin of Student Scientific Society, 1(13), 179–182 [in Ukrainian].

Solomonova, O. B. (2021a). Interpretatsiini stratehii suchasnoho muzychno-teatralnoho mystetstva: tendentsii, faktory [Interpretation Strategies of Contemporary Musical and Theatrical Art: Trends, Factors]. Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 131, 104–120. https://doi.org/10.31318/2522-4190.2021.131.243224 [in Ukrainian].

Solomonova, O. B. (2021b). Interpretatsiinyi kontent suchasnoho muzychnoho teatru: portret u styli ad libitum [The Interpretation Content of the Modern Musical Theater: A Portrait in the style of ad libitum]. Scientific Herald of Tchaikovsky National Music Academy of Ukraine, 130, 143–159. https://doi.org/10.31318/2522-4190.2021.130.231226 [in Ukrainian].

Tieliezhkina, O. O. (2014). Intertekstualnist yak oznaka suchasnoi ukrainskoi poezii [Intertextuality as a Sign of Modern Ukrainian Poetry]. Scientific Proceedings of Ostroh Academy National University. Series: Philology, 44, 307–314 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-30

Як цитувати

Соломонова , О. Б. (2022). ІНТЕРТЕКСТУАЛЬНІ МАРШРУТИ СУЧАСНОЇ МУЗИКИ: ПРОБЛЕМА АСОЦІАТИВНОГО МУЗИЧНОГО ТЕКСТУ. Культура і мистецтво у сучасному світі, (23), 145–154. https://doi.org/10.31866/2410-1915.23.2022.261009

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ХУДОЖНЬОЇ КУЛЬТУРИ