АКОМПАНІАТОРСЬКА ТА АНСАМБЛЕВА ДІЯЛЬНІСТЬ МИКОЛИ ЛИСЕНКА У КОНТЕКСТІ ЗАСАД ЙОГО ВИКОНАВСЬКОЇ ТВОРЧОСТІ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1915.23.2022.260985Ключові слова:
Микола Лисенко, акомпаніатор, ансамбліст, концертні виступи, камерне музикуванняАнотація
Мета статті — дослідити маловідомі напрями виконавської творчості знаного українського композитора Миколи Лисенка — його акомпаніаторську та ансамблеву діяльність. Методологія дослідження. Застосовано системний аналіз, який поєднав аналітичний, культурологічний та обсерваційний методи. Наукова новизна. Дослідження є першим досвідом спеціального аналізу виконавської практики М. Лисенка як акомпаніатора й ансамбліста у вітчизняному музикознавстві. Висновки. Доведено, що М. Лисенко приділяв значну увагу різновидам камерного музикування. Він був і прекрасним ансамблістом, і акомпаніатором різних напрямів (робота з хором, читання і виконання оркестрових партитур у перекладі на фортепіано, виступи з інструменталістами, вокалістами, оперне коррепетиторство, гра у чотири руки). З позиції ґрунтовного аналізу означених виконавських різновидів висвітлено ще дві грані таланту митця. Спираючись на епістолярну спадщину та спогади сучасників (колег періоду навчання у Лейпцизькій консерваторії, учасників хорів, свідків та співвиконавців у виступах на приватних вечірках, у концертах Літературно-артистичного товариства, Українського клубу, тих, хто навчався у нього в Музично-драматичній школі та приватно) і зберігаючи автентичність текстів, досліджено акомпаніаторську та ансамблеву практику М. Лисенка. Питання з’ясовується у контексті постулатів цих різновидів виконавства та усвідомлення важливості ознайомлення українських дослідників і виконавців з мистецтвом М. Лисенка як акомпаніатора й ансамбліста, заповнення наявної прогалини в історії вітчизняного музикознавства і виконавства, розширення світоглядних орієнтирів піаністів-акомпаніаторів і ансамблістів.
Посилання
Berenbein, I. (2014, October 16–17). Pedahohichni pryntsypy M. Lysenka v aspekti rozvytku suchasnoi fortepiannoi shkoly [Lysenko’s Pedagogical Principles in the Aspect of Development of Modern Piano School]. In Profesiina mystetska osvita i khudozhnia kultura: vyklyky XXI stolittia [Professional Art Education and Art Culture: Challenges of the 21st Century], Proceedings of the International Scientific-Practical Conference (pp. 116–126). Borys Grinchenko Kyiv University [in Ukrainian].
Diachenko, V. (1968). Mykola Vitaliiovych Lysenko: zhyttia i diialnist [Mykola Vitaliiovych Lysenko: Life and Activities] (A. M. Pylynska, Ed.; 2nd ed.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Kashkadamova, N. B. (2006). Istoriia fortepiannoho mystetstva XIX storichchia [History of Piano Art of the 19th Century]. ASTON [in Ukrainian].
Komenda, O. (2020). Universalna tvorcha osobystist v ukrainskii muzychnii kulturi [Universal Creative Personality in Ukrainian Musical Culture] [Doctoral Dissertation, National Academy of Music of Ukraine Tchaikovsky] [in Ukrainian].
Kurkovskyi, H. V. (1973). Mykola Vitaliiovych Lysenko — pianist-vykonavets [Mykola Vitaliiovych Lysenko is a Pianist-Performer]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Kuznetsova, O. (2019). Twórczość Mykolu Lysenki w dorobku wykonawczym I publicystycznym Galiny Lewickej [The Works of Mykola Lysenko in Galina Lewicka’s Performing and Journalistic Activity]. Edukacja Muzyczna, 14, 465–480. http://dx.doi.org/10.16926/em.219.14.23 [in Polish].
Lysenko, M. V. (1964). Lysty [Letters] (O. Lysenko, Comp.; L. Kaufman, Ed.). Mystetstvo [in Ukrainian].
Lysenko, O. M. (Comp.). (1968). M. V. Lysenko u spohadakh suchasnykiv [M. V. Lysenko in the Memoirs of Contemporaries] (R. Pylypchuk, Ed.). Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Molchanova, T. O. (2015). Mystetstvo pianista-kontsertmeistera u kulturno-istorychnomu konteksti: istoriia, teoriia, praktyka [The Art of Pianist-Accompanist in the Cultural-Historical Context: History, Theory, Practice] [Monograph]. Liha-Pres [in Ukrainian].
Nehreichuk, I. O., Skorulska, R. M., & Chuieva, M. V. (Comps.). (2009). Mykola Lysenko. Bibliohrafiia [Mykola Lysenko. Bibliography]. Folio [in Ukrainian].
Skorulska, R., & Chuieva, M. (2015). Mykola Lysenko. Dni i roky [Mykola Lysenko. Days and Years]. Muzychna Ukraina [in Ukrainian].
Tsaruk, D. (2019, June 14). U Leiptsyhu vstanovliat pamiatnu doshku Mykoli Lysenku. Kompozytor navchavsia v nimetskomu misti [A Memorial Plaque to Mykola Lysenko will be Erected in Leipzig. The Composer Studied in a German City]. Ukrainskyi interes. https://uain.press/news/u-lejptsygu-vstanovlyat-pam-yatnu-doshku-mykoli-lysenku-1048254 [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Молчанова Тетяна Олегівна

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).