СПОВІДАЛЬНІ МОТИВИ В КУЛЬТУРІ, ФІЛОСОФІЇ, МИСТЕЦТВІ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1915.23.2022.260971Ключові слова:
сповідь, розкаяння, покаяння, совість, духовні пошуки, сповідальні мотиви, творчість, мистецтвоАнотація
Мета роботи — виявити особливості відображення понять розкаяння, покаяння, сповіді в художній та філософській творчості, охарактеризувати приклади відображення цих понять у мистецтві. Актуальність. Необхідною складовою філософських міркувань, культурологічних досліджень та щоденних життєвих практик є переосмислення багатьох понять моральної свідомості. Міркування про етичні цінності є важливими у всіх культурах та в усі часи. Особливої актуальності набувають сьогодні теми морального пошуку, самозаглиблення та очищення. Звернення до аналізу відображення в культурі та мистецтві таких понять, як «сповідь», «розкаяння», «покаяння», потребує дослідницької уваги. Методологія дослідження базується на застосуванні загальнонаукових і спеціальних методів пізнання, зокрема, аналізу, синтезу, логічного методу та методу узагальнень. Наукова новизна полягає у виявленні у сповідальних мотивах філософської та літературної творчості поняття «покаяння» — як споконвічної і постійної турботи людського духу про самого себе. Висновки. Виявлено, що докори совісті виникають тоді, коли, здійснивши суттєво-хибний вчинок, людина усвідомлює його як порушення морального закону і засуджує, але не має сили засудити себе настільки, щоб повністю зректися пристрасті, яка привела до злочину, тож не прагне справжніх перетворень своєї душі. Продемонстровано, що духовні пошуки, сходження людини шляхом морального самовдосконалення відбуваються в людині у будь-який період її життя. Доведено, що наголошення на совісті, моральному самоочищенні людини, покаянні ще з часів Київської Русі було притаманним вітчизняній культурній традиції. І в подальшому цей моральний настрій неодноразово виявлявся визначальним у духовному житті наших предків, повертав надію у скрутні хвилини історії. Узагальнено, що щирий пошук шляхів добра та справжнє покаяння і сповідь як перед іншими, так і перед собою є насправді можливими.
Посилання
Abuladze, T. (Director). (1984). Pokayanie [Repentance] [Film]. Georgian Film [in Russian].
Augustinus, A. (1999). Spovid [Confession] (Iu. Mushak, Trans.; 3rd ed.). Osnovy [in Ukrainian]
Borges, J. L. (1999). Drugaya smert’ [Another Death]. Feniks. LibKing. https://libking.ru/books/prose-/prose-classic/387940-2-horhe-borhes-drugaya-smert.html#book [in Russian].
Borges, J. L. (n.d.). Poiski Averroesa [Search for Averroes]. LitMir. https://www.litmir.me/br/?b=4166&p=2 [in Russian]
Bulgakov, S. (1994). Svet nevechernii [Light is not Evening]. Respublika [in Russian].
Dante, A. (2016). Nove zhyttia [New Life] (V. Chaikovskyi, V. Korotych & I. Drach, Trans.). Folio [in Ukrainian].
Fowles, J. R. (2004). The French Lieutenant`s Woman. Random House [in English].
Goethe, J. W. (2016). Poeziya i pravda. Iz moei zhizni [Poetry and Truth. From My Life] (N. Kholodovskii, Trans.). Ripol klassik [in Russian].
Honchar, O. T. (1989). Sobor [Cathedral]. Dnipro [in Ukrainian].
Lossky, N. O. (2000). Tsennost’ i Bytie [Value and Being]. AST [in Russian].
Malakhov, V. A. (1988). Iskusstvo i chelovecheskoe mirootnoshenie [Art and Human Attitude]. Naukova dumka [in Russian]
Merleau-Ponty, M. (1992). Chelovek i protivostoyashchee emu [Man and His Opponent]. In Chelovek i obshchestvo Problemy cheloveka na XVIII Vsemirnom filosofskom kongresse [Man and Society Human Problems at the XVIII World Philosophical Congress] (Iss. 4, pp. 27–95) [in Russian].
Merleau-Ponty, M. (1999). Fenomenologiya vospriyatiya [The Phenomenology of Perception] (I. S. Vdovina & S. L. Fokin, Trans.; Ed.). Nauka [in Russian]
Petrarch, F. (2014). Taiemnytsia moho ztsilennia, abo Knyha besid pro baiduzhist do myrskoho (spovid) [The Mystery of My Healing, or the Book of Conversations on Indifference to the World (Confession)]. Folio [in Ukrainian].
Rousseau, J.-J. (2014). Spovid [Confession] (V. Verkhovynets, Trans.). Folio [in Ukrainian]. Shevchenko, T. H. (2003). Zibrannia tvoriv: Poeziia 1837–1847 [Collection of Works: Poetry 1837–1847] (Vol. 1). Naukova dumka [in Ukrainian]
Tsvetaeva, M. I. (1991). Ob iskusstve [About Art]. Iskusstvo [in Russian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Кундеревич Олена Вікторівна

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).