КРИПТОАРТ: НОВА ЕРА В МИСТЕЦТВІ ЧИ РИЗИКОВАНИЙ ВИКЛИК

Автор(и)

  • Тарас Миколайович Габрель Львівський національний політехнічний університет, Львів, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-2293-6841

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1915.23.2022.260967

Ключові слова:

криптоарт, криптомистецтво, цінності, токени, невзаємозамінні токени (NFT)

Анотація

Мета дослідження: розглянути актуальний феномен криптоарту з мистецькознавчого огляду. Методи дослідження: історичний, мистецтвознавчий і порівняльний аналіз. Наукова новизна: встановлено факт виникнення та розвитку нового явища, яке привертає увагу все більшої кількості митців, здійснено системний аналіз його існуючих проблем та переваг над ринком традиційного мистецтва. Висновки. Ми перебуваємо на початку багатолітнього процесу. Тенденція набирає обертів, дедалі більше втягуючи людство в технологічну сингулярність, де, з одного боку, війна в усіх її формах і проявах не закінчується, а з другого — синергія пасіонаріїв відкриває нові безпрецедентні горизонти для спільної творчості та монетизації їх художніх навичок. Популяризація NFT «магічною» силою привернула увагу незалежних творців до нових каналів комунікації і формування нових децентралізованих спільнот, які зазвичай демонструють високий рівень співпраці та культури загалом. Цифровому мистецтву нечасто приділяли таку увагу, як у сьогоденні. NFT можуть зникнути, але критичний діалог, який вони створили, залишиться в нашій колективній пам’яті, а цінність і легітимність, привнесені ними у цифрове мистецтво через обговорення, можливо, назавжди змінили їх соціальне сприйняття. Нова парадигма насамперед підкреслює, що цінність як властивість і характеристика предметів чи явищ у сучасних умовах дедалі більше визначається не минулим, а майбутнім. Саме це визначає «зміщення парадигми» — сьогодення в майбутньому набагато важливіше традиційного в минулому.

Біографія автора

Тарас Миколайович Габрель , Львівський національний політехнічний університет, Львів, Україна

Кандидат мистецтвознавства

Посилання

Ante, L. (2021). The Non-Fungible Token (NFT) Market and its Relationship with Bitcoin and Ethereum. Blockchain Research Lab, 20. https://www.researchgate.net/publication/352166479_The_non-fungible_token_NFT_market_and_its_relationship_with_Bitcoin_and_Ethereum [in English].

Beniuk, O., Kyrylenko, K., & Stratiuk, V. (2021). Shaping Online Culture as the New Cultural Reality: Philosophical Reflections. Culture and Arts in the Modern World, 22, 11–21. https://doi.org/10.31866/2410-1915.22.2021.235885 [in English].

Borschevska, N., & Nos, O. (2021, April 22). Rozvytok tsyfrovoho mystetstva yak suchasnoho sposobu monetyzatsii mystetstva ta zakhystu avtorskykh prav [Development of Digital Art as a Modern Method of Monetisation of Art and Copyright Protection]. In Topical Issues of Modern Design, Proceedings of the International Scientific Conference (Vol. 2, pp. 320–323). Kyiv National University of Technologies and Design [in Ukrainian].

Bsteh, S. (2021). From Painting to Pixel: Understanding NFT artworks. RQ: In Which Ways Does the Trading of NFT art Entail the Potential to Change the Dynamics of the Art Markets? Entrepreneurship Erasmus University Rotterdam. https://www.researchgate.net/publication/351346278_From_Painting_to_Pixel_Understanding_NFT_artworks [in English].

Dowling, M. (2021, June 14). Do you Want to Invest in Cute Cats? There's an NFT for that. RTÉ. https://www.rte.ie/brainstorm/2021/0610/1227297-nft-non-fungible-token-investmentscryptokitties-sorare-decentraland/ [in English].

Franceschet, M., Colavizza, G., Smith, T., Finucane, B., Ostachowski, M. L., Scalet, S., Perkins, J., Morgan, J., & Hernández, S. (2021). Crypto Art: A Decentralised View. Leonardo, 54(4), 402–405. https://doi.org/10.1162/leon_a_02003 [in English].

Frye, B. L. (2018). New Art for the People: Art Funds & Financial Technology. Law Faculty Scholarly Articles, 93, 113–114. https://uknowledge.uky.edu/law_facpub/620/ [in English].

Glebova, A. (n.d.). U sviti tilky y rozmov, shcho pro NFT [The World is Just Talking About NFT] (Interviewer O. Hrushanska). Prostranstvo. https://www.prostranstvo.media/uk/u-svititilky-j-rozmov-shho-pro-nft/ [in Ukrainian].

Kaminskiy, B. (2021, May 23). Kvantovoe mashinnoe obuchenie dostiglo predela, Microsoft sozdala "beskonechnyi remiks" i drugie novosti iz mira II [Quantum machine learning has reached its limit, Microsoft has Created an "Endless Remix" and Other News from the World of AI]. ForkLog. https://forklog.com/kvantovoe-mashinnoe-obuchenie-dostiglo-predelamicrosoft-sozdala-beskonechnyj-remiks-i-drugie-novosti-iz-mira-ii/ [in Russian].

Nadini, M., Alessandretti, L., Di Giacinto, F., Martino, M., Aiello, L. M., & Baronchelli, A. (2021). Mapping the NFT Revolution: Market Trends, Trade Networks, and Visual Features. Scientific Reports, 11(1), 20902. https://doi.org/10.1038/s41598-021-00053-8 [in English].

Pavlichenko, N. V. (2015). Suchasnyi ukrainskyi art-rynok: problemy i rishennia [Modern Ukrainian Art-Market: Problems and Solutions]. Magisterium. Culturology, 59, 57–61 [in Ukrainian].

Qiao, X., Zhu, H., & Hau, L. (2020). Time-Frequency Co-Movement of Cryptocurrency Return and Volatility: Evidence from Wavelet Coherence Analysis. International Review of Financial Analysis, 71, 101541 https://doi.org/10.1016/j.irfa.2020.101541 [in English].

Rangi, A., Franceschetti, M., & Marano, S. (2021). Distributed Chernoff Test: Optimal Decision Systems Over Networks. IEEE Transactions on Information Theory, 67(4), 2399–2425. https://doi.org/10.1109/TIT.2020.3046191 [in English].

Sidorova, E. (2019). The Cyber Turn of the Contemporary Art Market. Arts, 8(3), 84. https://doi.org/10.3390/arts8030084 [in English].

Sparkes, M. (2021, March 30). NFT Developers Say Cryptocurrencies Must Tackle their Carbon Emissions. New Scientist. https://www.newscientist.com/article/2272687-nft-developerssay-cryptocurrencies-must-tackle-their-carbon-emissions/ [in English].

Trach, Y. V. (2016). Tendentsii ta osnovni proiavy virtualizatsii suchasnoi kultury [Trends and Main Manifestations of Virtualisation of Modern Culture]. Culture and Arts in the Modern World, 17, 101–108. https://doi.org/10.31866/2410-1915.17.2016.156782 [in Ukrainian].

Trautman, L. J. (2021). Virtual Art and Non-fungible Tokens. Intellectual Property: Copyright Law eJournal. http://dx.doi.org/10.2139/ssrn.3814087 [in English].

Valera, S. C., Valdés, P. F., & Viñas, S. M. (2021). NFT and Digital Art: New Possibilities for the Consumption, Dissemination and Preservation of Contemporary Works of Art. Artnodes, 28. https://doi.org/10.7238/artnodes.v0i28.386317 [in English].

Vries, А. de (2018). Bitcoin’s Growing Energy Problem. Joule, 2(5), 801–809. https://doi.org/10.1016/j.joule.2018.04.016 [in English].

Wang, Q., & Li, R. (2021). A Weak Consensus Algorithm and Its Application to High- Performance Blockchain. In Proceedings of the IEEE INFOCOM 2021 Conference on Computer Communications. https://arxiv.org/pdf/2102.00872.pdf [in English].

Wang, Q., Li, R., Wang, Q., & Chen, S. (2021). Non-Fungible Token (NFT): Overview, Evaluation, Opportunities and Challenges. Cryptography and Security. https://www.arxiv-vanity.com/papers/2105.07447/ [in English].

Yang, R., Wakefield, R., Lyu, S., Jayasuriya, S., Han, F., Yi, H., Yang, H., Amarasinghe, G., Chen, S. (2020). Public And Private Blockchain In Construction Business Process and Information Integration. Automation in Construction, 118, 1–21. https://doi.org/10.1016/j.autcon.2020.103276 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-30

Як цитувати

Габрель , Т. М. (2022). КРИПТОАРТ: НОВА ЕРА В МИСТЕЦТВІ ЧИ РИЗИКОВАНИЙ ВИКЛИК. Культура і мистецтво у сучасному світі, (23), 85–92. https://doi.org/10.31866/2410-1915.23.2022.260967

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ХУДОЖНЬОЇ КУЛЬТУРИ