ПОСТФЕМІНІСТИЧНА ЖІНОЧНІСТЬ У ПОПКУЛЬТУРНОМУ ДИСКУРСІ 1990-Х І 2000-Х РОКІВ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1915.23.2022.260785Ключові слова:
фемінізм, постфемінізм, жіночність, поп-культура, медіаАнотація
Поняття постфемінізму давно стало одним із центральних і найважливіших у феміністичній теорії і досі є джерелом багатьох дискусій, обговорень та дебатів. Як важливий соціальний і культурний феномен постфемінізм активно заполонив попкультурний та медіапростір на рубежі минулого століття і одразу кардинально (пере)осмислив саму концепцію жіночності в масовій культурі 1990-х і початку 2000-х років. Суперечливий характер постфемінізму створив нову концепцію фемінності, яка перебувала поза межами як патріархального, так і феміністичного дискурсів. Мета статті — проаналізувати постфеміністичну жіночність у різних популярних телесеріалах і фільмах того часу, локалізувати їхню інтерпретацію жіночності в існуючому на той час постфеміністичному дискурсі та простежити його вплив на сучасне розуміння фемінності. Методологія дослідження складається з методів порівняльного аналізу та синтезу, які дозволили виявити основні риси та ключові поняття постфемінізму як соціокультурного явища. Історико-культурний підхід, а також системний метод дозволили зрозуміти вплив постфемінізму на масову культуру і відслідкувати його взаємозв’язки з публічними медіадискурсами. Елементи критичного та контент-аналізу, а також метод декомпозиції комплексних процесів були використані для оцінки постфеміністичної теорії як концептуально-методологічної основи для подальшого аналізу медіапродуктів у їхньому взаємозв’язку з постфеміністичними дискурсами. Наукова новизна полягає в аналізі унікального набору чуттєвостей, характерних для постфемінізму, і застосуванні цих теоретичних знань для переосмислення жіночих образів у дискурсах поп-культури, пропонуючи таким чином новий підхід до розуміння жіночності за межами як патріархальних наративів, так і фемінізму другої і третьої хвиль. Висновки статті дають новий погляд на популярні та відомі продукти медіаіндустрії 1990-х і 2000-х років, «переглядають» їх у рамках постфеміністичного підходу та пропонують новий ракурс інтерпретації фемінності на рубежі минулого століття.
Посилання
Bae, M. S. (2011). Interrogating Girl Power: Girlhood, Popular Media, and Postfeminism. Visual Arts Research, 37(2), 28–40. https://www.jstor.org/stable/10.5406/visuartsrese.37.2.0028 [in English].
Bartky, S. (1998). Foucault, Femininity, and Modernisation of Patriarchal Power. In R. Weitz (Ed.), The Politics of Women’s Bodies: Sexuality, Appearance, and Behavior (pp. 25–45). Oxford University Press [in English].
Bolotin, S. (1982, October 17). Voices from the Post-Feminist Generation. The New York Times Magazine, 29. https://www.nytimes.com/1982/10/17/magazine/voices-from-the-postfeminist-generation.html [in English].
Elias, A. S., & Gill, R. (2018). Beauty Surveillance: The Digital Self-Monitoring Cultures of Neoliberalism. European Journal of Cultural Studies, 21(1), 59–77. https://doi.org/10.1177/1367549417705604 [in English].
Giddens, A. (1991). Modernity and self-identity. Stanford University Press [in English].
Gill, R. (2007). Postfeminist Media Culture: Elements of Sensibility. European Journal of Cultural Studies, 10(2), 147–166. https://doi.org/10.1177/1367549407075898 [in English].
Kaminer, W. (1993). Feminism’s identity crisis. Atlantic Monthly. https://www.theatlantic.com/magazine/archive/1993/10/feminisms-identity-crisis/304921/ [in English].
McRobbie, A. (2009). Post-Feminism and Popular Culture. In S. Thornham (Ed.), Media Studies: A Reader (pp. 350–361). Edinburgh University Press [in English].
Pecot-Hebert, L., & Hennik-Kaminski, H. (2012). I Did It for Me: Negotiating Identity and Agency. Health, Culture and Society, 3(1), 78–94. https://doi.org/10.5195/hcs.2012.88 [in English].
Riley, S., Evans, A., Anderson, E., & Robson, M. (2012). The Gendered Nature of Self-Help. Feminism & Psychology, 29(1), 3–18. https://doi.org/10.1177/0959353519826162 [in English].
Tyler, I. (2005). Who Put the “Me” in Feminism?: The Sexual Politics of Narcissism. Feminist Theory, 6(1), 25–44. https://doi.org/10.1177/1464700105050225 [in English].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Котлюк Галина Василівна

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).