ПОСТФЕМІНІСТИЧНА ЖІНОЧНІСТЬ У ПОПКУЛЬТУРНОМУ ДИСКУРСІ 1990-Х І 2000-Х РОКІВ

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1915.23.2022.260785

Ключові слова:

фемінізм, постфемінізм, жіночність, поп-культура, медіа

Анотація

Поняття постфемінізму давно стало одним із центральних і найважливіших у феміністичній теорії і досі є джерелом багатьох дискусій, обговорень та дебатів. Як важливий соціальний і культурний феномен постфемінізм активно заполонив попкультурний та медіапростір на рубежі минулого століття і одразу кардинально (пере)осмислив саму концепцію жіночності в масовій культурі 1990-х і початку 2000-х років. Суперечливий характер постфемінізму створив нову концепцію фемінності, яка перебувала поза межами як патріархального, так і феміністичного дискурсів. Мета статті — проаналізувати постфеміністичну жіночність у різних популярних телесеріалах і фільмах того часу, локалізувати їхню інтерпретацію жіночності в існуючому на той час постфеміністичному дискурсі та простежити його вплив на сучасне розуміння фемінності. Методологія дослідження складається з методів порівняльного аналізу та синтезу, які дозволили виявити основні риси та ключові поняття постфемінізму як соціокультурного явища. Історико-культурний підхід, а також системний метод дозволили зрозуміти вплив постфемінізму на масову культуру і відслідкувати його взаємозв’язки з публічними медіадискурсами. Елементи критичного та контент-аналізу, а також метод декомпозиції комплексних процесів були використані для оцінки постфеміністичної теорії як концептуально-методологічної основи для подальшого аналізу медіапродуктів у їхньому взаємозв’язку з постфеміністичними дискурсами. Наукова новизна полягає в аналізі унікального набору чуттєвостей, характерних для постфемінізму, і застосуванні цих теоретичних знань для переосмислення жіночих образів у дискурсах поп-культури, пропонуючи таким чином новий підхід до розуміння жіночності за межами як патріархальних наративів, так і фемінізму другої і третьої хвиль. Висновки статті дають новий погляд на популярні та відомі продукти медіаіндустрії 1990-х і 2000-х років, «переглядають» їх у рамках постфеміністичного підходу та пропонують новий ракурс інтерпретації фемінності на рубежі минулого століття.

Біографія автора

Галина Василівна Котлюк , Університет Регенсбурга, Регенсбург, Німеччина

Магістр мистецтв у британських студіях, магістр англійської філології

Посилання

Bae, M. S. (2011). Interrogating Girl Power: Girlhood, Popular Media, and Postfeminism. Visual Arts Research, 37(2), 28–40. https://www.jstor.org/stable/10.5406/visuartsrese.37.2.0028 [in English].

Bartky, S. (1998). Foucault, Femininity, and Modernisation of Patriarchal Power. In R. Weitz (Ed.), The Politics of Women’s Bodies: Sexuality, Appearance, and Behavior (pp. 25–45). Oxford University Press [in English].

Bolotin, S. (1982, October 17). Voices from the Post-Feminist Generation. The New York Times Magazine, 29. https://www.nytimes.com/1982/10/17/magazine/voices-from-the-postfeminist-generation.html [in English].

Elias, A. S., & Gill, R. (2018). Beauty Surveillance: The Digital Self-Monitoring Cultures of Neoliberalism. European Journal of Cultural Studies, 21(1), 59–77. https://doi.org/10.1177/1367549417705604 [in English].

Giddens, A. (1991). Modernity and self-identity. Stanford University Press [in English].

Gill, R. (2007). Postfeminist Media Culture: Elements of Sensibility. European Journal of Cultural Studies, 10(2), 147–166. https://doi.org/10.1177/1367549407075898 [in English].

Kaminer, W. (1993). Feminism’s identity crisis. Atlantic Monthly. https://www.theatlantic.com/magazine/archive/1993/10/feminisms-identity-crisis/304921/ [in English].

McRobbie, A. (2009). Post-Feminism and Popular Culture. In S. Thornham (Ed.), Media Studies: A Reader (pp. 350–361). Edinburgh University Press [in English].

Pecot-Hebert, L., & Hennik-Kaminski, H. (2012). I Did It for Me: Negotiating Identity and Agency. Health, Culture and Society, 3(1), 78–94. https://doi.org/10.5195/hcs.2012.88 [in English].

Riley, S., Evans, A., Anderson, E., & Robson, M. (2012). The Gendered Nature of Self-Help. Feminism & Psychology, 29(1), 3–18. https://doi.org/10.1177/0959353519826162 [in English].

Tyler, I. (2005). Who Put the “Me” in Feminism?: The Sexual Politics of Narcissism. Feminist Theory, 6(1), 25–44. https://doi.org/10.1177/1464700105050225 [in English].

##submission.downloads##

Опубліковано

2022-06-30

Як цитувати

Котлюк , Г. В. (2022). ПОСТФЕМІНІСТИЧНА ЖІНОЧНІСТЬ У ПОПКУЛЬТУРНОМУ ДИСКУРСІ 1990-Х І 2000-Х РОКІВ. Культура і мистецтво у сучасному світі, (23), 47–56. https://doi.org/10.31866/2410-1915.23.2022.260785

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ