ОСВІТА ЯК ОБ’ЄКТ КУЛЬТУРОЛОГІЧНОГО АНАЛІЗУ: ФОРМУВАННЯ «БІЛЬШОВИЦЬКОГО СВІТУ» НА ХЕРСОНЩИНІ
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1915.23.2022.260781Ключові слова:
освіта, культура, Херсонщина, більшовики, військова агресія, пропаганда, політико-ідеологічні настанови, суспільствоАнотація
Метою статті є аналіз особливостей формування «більшовицького світу» в освіті та культурі Херсонщини. Сучасна ситуація в Україні певною мірою нагадує початок 1920-х рр., коли формувався «більшовицький світ», а населенню прищеплювали радянське світобачення. Наукова новизна полягає у дослідженні штучно створеної більшовиками культурологічно-освітянської парадигми в Україні як феномену гуманістичного геноциду. Методологія дослідження полягає у застосуванні підходів культурології, педагогіки та історії, а також аналітичного, структурного та проблемно-хронологічного методів, що дозволили з’ясувати мету більшовицької освітянської політики у формуванні нового культурологічного простору. Висновки. Доведено, що після захоплення влади в Україні, російська більшовицька верхівка розпочинає нав’язувати «більшовицький світ», поширюючи ідеологічно спрямовану російськомовну літературу як засіб боротьби за маси. Наголошено, що на український навчальний процес автоматично перенесли російський, головним елементом якого була пропаганда комуністичних ідеалів. Основою школи ставала праця та соціальне виховання, розвивався колективізм, комуна та стадне мислення. Найважливіше значення у політпросвіті відводилося закладам вищої освіти, вступ до яких здійснювався за соціальною ознакою. Популяризації та насадженню комуністичної ідеології мала слугувати також культура. Мистецтво визначили формою суспільної марксистсько-ленінської ідеології в інтересах класової боротьби пролетаріату за комунізм. Майже усі представники радянської культури проходили тотальну перевірку. Дозволялися лише художні твори, що відповідали більшовицьким догматам, а їхня художня цінність вимірювалася політико-ідеологічними настановами. Населення повинно було читати лише «ідеологічно вірну» літературу, не мати власної думки та працювати. Отже, був проведений певний «генетичний» відбір, коли для управління країною потрібні були віддані партії люди пролетарського походження, а у масовій свідомості соціалістична культура сприяла абсолютній вірі вождям та комуністичним догматам.
Посилання
Aheieva, V. (2017, November 3). 1111 zhertv Sandarmokhu: rozstril pid richnytsiu bilshovytskoi revoliutsii [1111 Victims of Sandarmokh: Execution on the Anniversary of the Bolshevik Revolution]. BBC News Ukraina. https://www.bbc.com/ukrainian/blogs-41734955 [in Ukrainian].
Avtushenko, I. (2000). Vplyv komunistychnoho totalitarnoho rezhymu na kulturnyi rozvytok Ukrainy (1920 – persha polovyna 1930-kh rr.) [The Influence of the Communist Totalitarian Regime on the Cultural Development of Ukraine (from 1920 to First Half of the 1930s)]. Ethnic History of European Nations, 5, 118–122 [in Ukrainian].
Bahrianyi, I. (n.d.). Ave Maria. Biblioteka ukrainskoi literatury. Retrieved April 29, 2022, from https://www.ukrlib.com.ua/books/printit.php?tid=10875 [in Ukrainian].
Berezivska, L. (2007). Rozrobka Narkomosom USRR systemy shkilnoi osvity ta yii aprobatsiia v konteksti sotsialno-ekonomichnykh ta suspilno-politychnykh determinant (1920–1924) [Development of the School Education System by the People’s Commissariat of the USSR and its Approbation in the Context of Socio-Economic and Socio-Political Determinants (1920–1924)]. Educational History Review, 1, 12–29 [in Ukrainian].
Frolov, M. O. (2007). Transformatsiia pohliadiv bilshovykiv na kontseptsiiu proletarskoi derzhavy (1914–1921 rr.) [Transformation of the Bolsheviks’ Views on the Concept of the Proletarian State (1914–1921)]. Scholarly Works of the Faculty of History, Zaporizhzhya National University, 1(21), 144–156 [in Ukrainian].
Hohokhiia, N. (2004). Zhinka v radianskomu sotsiokulturnomu prostori 1930-kh rr.: hendernyi aspekt ukrainskoi urbanizatsii [Women in the Soviet Socio-Cultural Space of the 1930s: The Gender Aspect of Ukrainian Urbanization]. Donetsk Bulletin of Scientific Society Named After Shevchenko, 5, 376–383 [in Ukrainian].
Idris, N. (2010). Antyukrainski nastroi u mistakh USRR za doby “ukrainizatsii” u 20 – na pochatku 30-kh rr. XX st. [Anti-Ukrainian Sentiments in the Cities of the USSR During the Era of “Ukrainization” in the 1920s – Early 1930s]. Mandrivets, 5, 36–39 [in Ukrainian].
Khersonski kursy pidhotovky budivelnykh robitnykiv “budkursy” m. Kherson [Kherson Training Courses for Construction Workers “construction courses” Kherson]. (1930). (Fund R-930, Inventory 1, File 32–170). State Archives of Kherson Oblast [in Ukrainian].
Kraliuk, P. (2021, November 7). Rusyfikatsiia proty ukrainizatsii. Ukraina u 1920–1930-kh rokakh [Russification Against Ukrainization. Ukraine in the 1920s and 1930s]. Radio Svoboda. https://www.radiosvoboda.org/a/30707046.html [in Ukrainian].
Kuzina, K. (2019). ODPU/NKVS u radianskomu plakati ta karykaturi (1930-ti – pochatok 1940-kh rr.) [ODPU/NKVD in the Soviet Poster and Caricature (1930s and Early 1940s)]. From archives of VUChK–GPU–NKVD–KGB, 1(51), 221–263. https://doi.org/10.15407/vuchk2019.01.220 [in Ukrainian].
Lavrynenko, Yu. (Comp.). (2002). Rozstriliane vidrodzhennia: Antolohiia 1917–1933: Poeziia – proza – drama – esei [The Shot Revival: Anthology 1917–1933: Poetry – Prose – Drama – Essays]. Smoloskyp [in Ukrainian].
Lychkovakh, V. A. (2021, December 9–10). Idei etnokulturnoho renesansu Ukrainy u tvorchosti Mykoly Khvylovoho [Ideas of Ethnocultural Renaissance of Ukraine in the Works of Mykola Khvylovyi]. In 100 rokiv ukrainskoi kultury v ekzyli [100 Years of Ukrainian Culture in Exile], Proceedings of the All-Ukrainian Scientific and Practical Conference (pp. 138–141). National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts. https://cutt.ly/jHAEcPp [in Ukrainian].
Mashkina, C. V., Usatenko, T. P., Khomych, L. O., & Shakhrai, T. O. (2016). Teoretychni zasady kulturolohichnoho pidkhodu u pidhotovtsi pedahoha do vykhovnoi diialnosti [Theoretical Bases of Culturological Approach in Preparation of the Teacher for Educational Activity] [Monograph]. Instytut pedahohichnoi osvity i osvity doroslykh [in Ukrainian].
Nechyporenko, Z. V. (2007). Rehionalni osoblyvosti polityky korenizatsii (ukrainizatsii) v USRR: suchasnyi stan ta perspektyvy vyvchennia [Regional Features of the Policy of Indigenization (Ukrainization) in the USSR: Current Status and Prospects for Study]. Scholarly Works of the Faculty of History, Zaporizhzhia National University, 1(21), 394–396 [in Ukrainian].
Nikitenko, K. (2016). Kultura i suspilstva: konflikt mizh totalitarnym i osobystym (na prykladi doby stalinizmu) [Culture and Society: the Conflict Between the Totalitarian and the Personal (on the Example of Stalinism)]. Visnyk of Lviv National Academy of Arts. Series: Culturology, 29, 12–26 [in Ukrainian].
Nikolina, I. I. (2013). Zahalnoosvitnia shkola Ukrainy 20-kh – pochatku 30-kh rr. XX st. [Secondary School of Ukraine in the 1920s – Early 1930s] [Monograph]. Merkiuri-Podillia [in Ukrainian].
Riappo, Ya. P. (1927). Narodna osvita na Ukraini za 10 rokiv revoliutsii [Public Education in Ukraine for 10 Years of Revolution]. Derzhavne vydavnytstvo Ukrainy [in Ukrainian].
Rudiachenko, O. (2019, December 7). Mykola Kulish. 1. Khvora mriia potomlenoho liudstva [Mykola Kulish. 1. Sick Dream of Tired Humanity]. Ukrinform. https://www.ukrinform.ua/rubric-culture/2831076-mikola-kulis-1-hvora-mria-potomlenogo-ludstva.html [in Ukrainian].
Seheda, S. P. (2010). Formy informatsiinykh viin 1917–1921 rr.: protystoiannia natsionalnopatriotychnoi ta bilshovytskoi viiskovoi presy v Ukraini [Forms of Information Wars of 1917–1921: Confrontation of the National-Patriotic and Bolshevik Military Press in Ukraine]. Hileya, 37, 88–95 [in Ukrainian].
Sheiko, V. M. (2012). Formuvannia obiednan khudozhnykiv Ukrainy u 20-kh rr. XX stolittia [Formation of Associations of Artists of Ukraine in the 1920s]. Culture of Ukraine, 39, 4–15 [in Ukrainian].
Shpychak, I. P. (2017, May 17). Suspilno-politychna zumovlenist stanovlennia systemy sotsvykhu v Ukraini (1920 r.) [Socio-Political Conditionality of the Formation of the Social System in Ukraine (1920)]. In Rozvytok osvity v dobu Ukrainskoi revoliutsii (1917–1921) [Development of Education in the Days of the Ukrainian Revolution (1917–1921)], Proceedings of the All- Ukrainian Scientific-Practical Seminar (pp. 51–52). V.O. Sukhomlynskyi State Scientific and Pedagogical Library of Ukraine [in Ukrainian].
Sihaieva, L. (2012). Rozvytok osvity doroslykh v Ukraini (20–30-ti roky XX st.) [Development of Adult Education in Ukraine (1920s–1930s)]. Adult Education: Theory, Experience, Prospects, 4, 257–267 [in Ukrainian].
Smolii, V. A. (Ed.). (2002). Politychnyi teror i teroryzm v Ukraini. XIX – XX st. Istorychni narysy [Political Terror and Terrorism in Ukraine. The 19th—20th Centuries. Historical Essays]. Naukova dumka [in Ukrainian].
State Archives of Kherson Oblast. (n.d.a). 100 rokiv Khersonskomu derzhavnomu universytetu. Dokumentalni vystavky on-line [100 Years of Kherson State University. Documentary Exhibitions on-line]. Retrieved April 29, 2022, from https://kherson.archives.gov.ua/informaczijna-diyalnist/dokumentalni-vystavky-on-line/100-rokiv-hdu/ [in Ukrainian].
State Archives of Kherson Oblast. (n.d.b). Mykola Hurovych Kulish. Dokumentalni vystavky on-line [Mykola Hurovych Kulish. Documentary Exhibitions on-line]. Retrieved April 29, 2022, from https://kherson.archives.gov.ua/informaczijna-diyalnist/dokumentalni-vystavky-on-line/mykola-gurovych-kulish/ [in Ukrainian].
Susorov, S. (n.d.). Stanovlennia radianskoi vlady na Pivdni Ukrainy: Malovidomi storinky [Formation of Soviet Power in the South of Ukraine: Little-Known Pages]. My City – Kherson. Retrieved April 29, 2022, from http://mycity.kherson.ua/journal/konstanty11/stanovlen.html [in Ukrainian].
Tanchyk, V. I. (n.d.). Misto istorychne. Kherson u 20 storichchi [The City is Historic. Kherson in the 20th Century]. Kherson. Hromada. Initsiatyva. Retrieved April 29, 2022, from https://hgi.org.ua/?ch=kh3 [in Ukrainian].
Tarapon, O. (2012). Demohrafichnyi, natsionalnyi ta sotsialnyi sklad naselennia USRR–URSR 1920–1930-kh rr. u rozrizi povsiakdennoho zhyttia [Demographics, National and Social Composition of the USSR 1920s–1930s in the Context of Everyday Life]. Scientific Notes on Ukrainian History, 32, 126–137 [in Ukrainian].
Vid Stalina do Putina: nepokaranyi henotsyd provokuie novi zlochyny [From Stalin to Putin: Unpunished Genocide Provokes New Crimes]. (2022, March 15). Radio Svoboda. https://www.radiosvoboda.org/a/nepokaranyy-henotsyd-stalina-putin/31752943.html [in Ukrainian].
Yakubova, L., & Prymachenko, Ya. (2016). V obiimakh strakhu i smerti. Bilshovytskyi teror v Ukraini [In the Arms of Fear and Death. Bolshevik Terror in Ukraine]. Klub simeinoho dozvillia [in Ukrainian].
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2022 Драмарецький Борис Болеславович

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Автори, які публікуються у цьому журналі, погоджуються з наступними умовами:
1) Автори залишають за собою право на авторство своєї роботи та передають журналу право першої публікації цієї роботи на умовах ліцензії Creative Commons Attribution License, котра дозволяє іншим особам вільно розповсюджувати опубліковану роботу з обов'язковим посиланням на авторів оригінальної роботи та першу публікацію роботи у цьому журналі.
2) Автори мають право укладати самостійні додаткові угоди щодо неексклюзивного розповсюдження роботи у тому вигляді, в якому вона була опублікована цим журналом (наприклад, розміщувати роботу в електронному сховищі установи або публікувати у складі монографії), за умови збереження посилання на першу публікацію роботи у цьому журналі.
3) Політика журналу дозволяє і заохочує розміщення авторами в мережі Інтернет (наприклад, у сховищах установ або на особистих веб-сайтах) рукопису роботи, як до подання цього рукопису до редакції, так і під час його редакційного опрацювання, оскільки це сприяє виникненню продуктивної наукової дискусії та позитивно позначається на оперативності та динаміці цитування опублікованої роботи (див. The Effect of Open Access).