ОСВІТЛЕННЯ В ДИЗАЙНІ ІНТЕР’ЄРІВ КУЛЬТОВИХ СПОРУД ГАЛИЧИНИ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХІХ – ПЕРША ТРЕТИНА ХХ СТОЛІТТЯ)

Автор(и)

  • Роман Васильович Одрехівський Національний лісотехнічний університет України, Львів, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-3581-4103

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1915.22.2021.235918

Ключові слова:

світильники; дизайн культових споруд; різьблений декор; народні традиції

Анотація

Мета дослідження — проаналізувати типологію, конструктивні особливості та різьблений декор дерев’яних світильників у інтер’єрах культових споруд Галичини. Методологія дослідження ґрунтується на загальних принципах наукової роботи: системності, достовірності, історизму, логічності. Для аналізу конструктивних особливостей світильників застосовується порівняльно-типологічний метод. Під час аналізу орнаментально-композиційних систем декору — методи герменевтики та семіотики. Новизна роботи полягає в залученні до наукового обігу невідомих артефактів церковного мистецтва, дані про які зібрані автором особисто під час наукових експедицій у музеях чи на польових теренах, безпосередньо у церквах — як в Україні, так і за кордоном. Висновки. Дослідження конструктивних особливостей та декору проаналізованих світильників засвідчило, що настільні світильники, як правило, менших розмірів, ніж ставники, хоч інколи за принципом композиції виробу — однакові з ними, як, наприклад, ставник з криворівнянської церкви Різдва Пресвятої Богородиці. Підтверджено, що світильники гармонійно вписуються у дизайн церковного інтер’єру, доповнюючи ансамбль. Наприклад, у церкві в Дулібах чи Поздячі. Власне, дизайнерські ансамблі цих культових об’єктів виконані у єдиному стилі. Проаналізовано образне конструктивне вирішення та характер декору конкретних зразків світильників, на підставі чого можна стверджувати, що розвиток мистецтва світильників (як й інших елементів церковного обладнання) відбувається у двох напрямах: наслідування історичних стилів в руслі еклектичних версій та застосування орнаментально- композиційних структур традиційного народного мистецтва. Продемонстровано особливості вдалого поєднання цих напрямів у образному вирішенні люстри-павука із Галичини, що зберігається у колекції-експозиції Національного музею у Львові. Засвідчено оригінальне використання традицій гуцульського народного різьблення у декорі люстри-павука із церкви Св. Юрія с. Дуліби, виготовленого знаменитим майстром Василем Турчиняком: ним застосовані традиційні геометричні орнаменти із стародавньою символікою. Значимість дослідження полягає у можливості використання опрацьованого матеріалу при реставрації старих та будівництві нових храмів.

Біографія автора

Роман Васильович Одрехівський , Національний лісотехнічний університет України, Львів

Доктор мистецтвознавства, доцент

Посилання

Herchanivska, P. E. (2010). Znakovo-symvolichna pryroda narodnoi khrystyianskoi kultury [The Symbolic Nature of Folk Christian Culture]. Culture and Contemporaneity, 2, 91–96 [in Ukrainian].

Katrii, Yu. (2001). Bozhestvenna liturhiia – dzherelo sviatosti [The Divine Liturgy is the Source of Holiness]. Misioner [in Ukrainian].

Odrekhivskyi, R. V. (1998). Rizbiarstvo Lemkivshchyny [Carving of Lemkivshchyna]. Spolom [in Ukrainian].

Odrekhivskyi, R. V. (2006). Sakralna rizba po derevu v Halychyni XIX – pershoi polovyny XX stolit: istoriia ta khudozhni osoblyvosti [Sacred Wood Carving in Galicia in the 19th – the first half of the 20th centuries: History and Artistic Features]. Afisha [in Ukrainian].

Odrekhivskyi, R. V. (2020). Mystetstvo rizblennia i peredumovy stanovlennia dyzainu prostorovo-predmetnoho seredovyshcha v Halychyni [The Art of Carving and Preconditions of Establishment of Spatial and Object Design in Galicia]. Artistic culture. Topical issues, 16(1), 98–102. https://doi.org/10.31500/1992- 5514.16.2020.205243 [in Ukrainian].

Zhukova, N. A. (2012). Freimy "vidkrytoho tvoru" v konteksti problemy "elitarnoho" (chastyna persha) [Frames of "Open Work" in the Context of the Problem of "Elitist" (part one)]. National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald, 1, 50– 54 [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-30

Як цитувати

Одрехівський , Р. В. (2021). ОСВІТЛЕННЯ В ДИЗАЙНІ ІНТЕР’ЄРІВ КУЛЬТОВИХ СПОРУД ГАЛИЧИНИ (ДРУГА ПОЛОВИНА ХІХ – ПЕРША ТРЕТИНА ХХ СТОЛІТТЯ). Культура і мистецтво у сучасному світі, (22), 223–232. https://doi.org/10.31866/2410-1915.22.2021.235918

Номер

Розділ

ДИЗАЙН