ТВОРЧІСТЬ ВАСИЛЯ ЄМЦЯ У КОНТЕКСТІ УКРАЇНСЬКОЇ ТА СВІТОВОЇ МУЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ

Автор(и)

  • Леся Іванівна Турчак Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-0490-8732

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1915.22.2021.235908

Ключові слова:

Василь Ємець; бандурне мистецтво; українська культура; віртуоз- інструменталіст; комбінований спосіб гри

Анотація

Мета статті — визначити внесок Василя Ємця у розвиток української та світової музичної культури. Методи дослідження: теоретичний (допомагає розкрити різні сторони досліджуваного питання), історичний (за допомогою методу інформацію систематизовано та подано у хронологічній послідовності, досліджено суть проблеми), культурологічний (дозволяє простежити окремі етапи творчої діяльності митця, розкрити специфіку його виконавської майстерності). Наукова новизна дослідження полягає у визначенні внеску Василя Ємця у розвиток українського бандурного мистецтва, особливостей його інструментального виконання та теоретичних напрацювань, що стало важливим інструментом збереження та поширення української культури. Висновки. Обґрунтовано, що внесок Василя Ємця у світову та українську музичну культуру полягає у виробленні власного комбінованого способу гри, поєднанні традицій харківської, чернігівської та полтавської шкіл. Доведено, що в історію бандурного мистецтва ХХ ст. він увійшов як соліст-виконавець нового концертного типу — віртуоз-інструменталіст, композитор і аранжувальник, конструктор-новатор бандур, автор науково-публіцистичних праць з історії кобзарського мистецтва, а також як митець, який вивів українську музичну культуру на світовий рівень, запропонував стандарт сольного концертного виконавства на інструменті та сформував принципи, закладені в основу творчості його послідовників в українському культурному та музичному середовищі країн Європи і Америки.

Біографія автора

Леся Іванівна Турчак , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Boiko, O. (2013). Bandura yak zasib natsionalnoho vykhovannia ukrainskoi molodi (istorychnyi aspekt) [Bandura as a Means of National Education of Ukrainian Youth (Historical Aspect)]. Pedagogy and Psychology, 44, 118–125 [in Ukrainian].

Didenko, R. (1962, January 16). Zolotyi yuvilei Vasylia Yemtsia v Los-Anzhelesi [Vasyl Yemets’ Golden Anniversary in Los Angeles]. Svoboda [in Ukrainian].

Druzhha, I. S. (2018). Metodychni napratsiuvannia bandurystiv Zinoviia Shtokalka ta Vasylia Yemtsia [Methodical Developments of Bandurists Zinovii Shtokalka and Vasyl Yemets]. Music Art and Culture, 26, 255–266. https://doi.org/10.31723/2524- 0447-2018-26-255-266 [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2009). Yemets Vasyl Kostiantynovych. In Entsyklopediia Suchasnoi Ukrainy [Encyclopedia of Modern Ukraine] (Vol. 9; pp. 404–405). Institute of Encyclopedic Research of the National Academy of Ukraine [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2009–2010). Tvorcha diialnist Vasylia Yemtsia: syntez bandurnoho mystetstva ukrainskykh etnichnykh spilnot [Vasyl Yemets’ Creative Activity: Synthesis of Bandura Art of Ukrainian Ethnic Communities]. Visnyk Prykarpatskoho universytetu. Seriia: Mystetstvoznavstvo, 17-18, 3–15 [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2015). Bandurne mystetstvo v systemi muzychnoi kultury ukrainskoi diaspory XX – pochatku XXI stolittia [Bandura Art in the System of Ukrainian Diaspora Musical Culture during the 20th – Beginning of the 21st Century]. Naukovi zapysky Natsionalnoho universytetu "Ostrozka akademiia". Seriia: Istorychni nauky, 23, 175–180 [in Ukrainian].

Dutchak, V. (2018). Mystetski zdobutky bandurystiv ukrainskoi diaspory SSHA [The Artistic Achievements of Ukrainian Expat Community Bandura Players in the USA]. American history & politics, 5, 86–95. http://doi.org/10.17721/2521- 1706.2018.05.86-95 [in Ukrainian].

Horlytsia, L. (1970, September). Vasyl Yemets – kobzar, virtuoz, kompozytor [Vasyl Yemets – Kobzar, Virtuoso, Composer]. Visti [in Ukrainian].

Korotia-Kovalska, V. (n.d.). Vasyl Yemets – tvorets pershoi ukrainskoi kapely bandurystiv, spivak, banduryst, pysmennyk (1890–1982) [Vasyl Yemets Was the Founder of the First Ukrainian Bandura Band, Singer, Bandurist, and Writer (1890–1982)]. Ukrainians in the World. http://www.ukrainians-world.org.ua/142/133/145/ [in Ukrainian].

Koval, R. (2005, January). Banduryst-virtuoz Vasyl Yemets [Bandurist-Virtuoso Vasyl Yemets]. Nezboryma natsiia, 1(227) [in Ukrainian].

Matsenko, P. (1961, July 25). V horakh Ukrainy [In the Mountains of Ukraine]. Svoboda [in Ukrainian].

Mishalow, V. (2020). Tradition and Innovation in the Bandura Performances of Vasyl Yemetz. Bulletin of Kyiv National University of Culture and Arts Series in Musical Art, 3(1), 59–70. https://doi.org/10.31866/2616-7581.3.1.2020.204339 [in English].

Morozevych, N. V. (2003). Bandurne mystetstvo yak kulturne nadbannia sohodennia [Bandura Art as a Cultural Heritage of the Present] [PhD Dissertation]. The Odessa National A. V. Nezhdanova Academy of Music [in Ukrainian].

Nesmashna, L. Yu., Sabri, S. S., & Chabanenko, N. A. (2017). Bandurne mystetstvo v umovakh hlobalizatsii suchasnoho kulturoprostoru [Bandura Art in the Conditions of Globalization of Modern Cultural Space]. Molodyi vchenyi, 10(50), 305–308 [in Ukrainian].

Nyrko, O. (2001). Dolia ukrainskykh kobzariv-bandurystiv na Kubani [The Fate of Ukrainian Bandura Kobzars in the Kuban]. Ethnic History of European Nations, 10, 10–21 [in Ukrainian].

Roman, N. M. (2019, June 21–22). Poiednannia tradytsii ta innovatsii v tvorchii diialnosti V. Yemtsia [Combination of Tradition and Innovation in the Creative Activity of V. Yemets]. In Tradytsiina kultura v umovakh hlobalizatsii: synerhiia tradytsii ta innovatsii [Traditional Culture in the Context of Globalisation: Synergy of Tradition and Innovation], Proceedings of the Scientific and Practical Conference (pp. 261–265). Madryd [in Ukrainian].

Samchuk, U. (1976). Zhyvi struny. Bandura i bandurysty [Living Strings. Bandura and Bandurists]. Petro Maisiura Printing House [in Ukrainian].

Yemets, V. (1923). Kobza ta kobzari [Kobza and Kobzars]. Ukrainske slovo [in Ukrainian].

Yemets, V. (1936). Yuvileina pam’iatka z nahody dvadtsiatyp’iatylitnoi pratsi Vasylia Yemtsia dlia ukrainskoho muzychnoho mystetstva (1911–1936) [Anniversary Commemoration on the Occasion of the Twenty-Five-Year Work of Vasyl Yemets for Ukrainian Musical Art (1911–1936)]. Vinnipeh [in Ukrainian].

Yemets, V. (1961). U zolote 50-richchia na sluzhbi Ukraini. Pro kozakiv-bandurnykiv [In His Golden Anniversary of Musical Work. Cossacks-Bandurists]. OO Vasyliian Printing house [in Ukrainian].

Yemets, V. (2001). Hetman Skoropadskyi ta persha kapela kobzariv [Hetman Skoropadsky and the First Kobzar Band]. Narodna tvorchist ta etnohrafiia, 4, 55–66 [in Ukrainian].

Yesypok, V., & Ivanysh, A. (2018). Vasyl Yemets – "Kobzar u fraku" [Vasyl Yemets – "Kobzar in a Tailcoat"]. Molodyi vchenyi, 1(53), 135–138 [in Ukrainian].

Zatashanskyi, I. (1930, June 5). Kulturno-prosvitnie zhyttia ukrainskoi emihratsii u Frantsii [Cultural and Educational Life of Ukrainian Emigration in France]. Tryzub, 28–35 [in Ukrainian].

Zheplynskyi, B. M., & Kovalchuk, D. B. (2011). Ukrainski kobzari, bandurysty, lirnyky. Entsyklopedychnyi dovidnyk [Ukrainian Kobzars, Bandura Players, Lyre Players. Encyclopedic Reference Book]. Halytska vydavnycha spilka [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-30

Як цитувати

Турчак , Л. І. (2021). ТВОРЧІСТЬ ВАСИЛЯ ЄМЦЯ У КОНТЕКСТІ УКРАЇНСЬКОЇ ТА СВІТОВОЇ МУЗИЧНОЇ КУЛЬТУРИ. Культура і мистецтво у сучасному світі, (22), 174–184. https://doi.org/10.31866/2410-1915.22.2021.235908

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ХУДОЖНЬОЇ КУЛЬТУРИ