КОМУНІКАТИВНИЙ ПРОСТІР СУЧАСНИХ МУЗЕЇВ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ COVID-19

Автор(и)

  • Юлія Миколаївна Ключко Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0003-1969-4308

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1915.22.2021.235902

Ключові слова:

музей; комунікативний простір музеїв; пандемія COVID-19; діджитал-комунікація; практики інклюзії; музейна айдентика; музейна аудиторія

Анотація

Мета статті — дослідити комунікативний простір сучасних музеїв в умовах пандемії COVID-19, окреслити основні вектори його розвитку. Методи дослідження базуються на загальнонауковому принципі об’єктивності, структурно- функціональному й аналітичному методах під час аналізу комунікативного простору музеїв в умовах пандемії COVID-19. З огляду на сучасний стан музейної справи в Україні, систематизовано та узагальнено основні теоретичні здобутки проблеми; показано, що тема дослідження на сучасному етапі не має поки комплексного відображення у вітчизняній науковій літературі. Новизна дослідження полягає у визначенні основних векторів розвитку комунікативного простору зарубіжних та вітчизняних музеїв в умовах пандемії COVID-19, дослідженні найбільш успішних проєктів українських музеїв в контексті трансформації комунікативного простору. Висновки. З’ясовано, що сьогодні для музею, як одного з центрів комунікації в культурному просторі, важливим результатом діяльності є встановлення стійкого і конструктивного діалогу зі своєю аудиторією. Доведено, що відбувається достатньо серйозна трансформація музейного світу та музейного комунікативного простору, що проявляється у поєднанні традиційних та інноваційних напрямів, розробці адаптаційних стратегій відповідно до сучасних умов. Визначено, що час пандемії для музеїв це — час опанування нових каналів комунікації, час об’єднання ресурсів. Інформаційні технології коригують та доповнюють зміст основних функцій музейної діяльності. Без використання цифрових технологій та діджитал-комунікації музей вже не здатен повноцінно втілювати свою місію як соціально-культурного та освітнього закладу. З’ясовано, що в умовах пандемії COVID-19 майже вся комунікація музеїв України зі своєю аудиторією в мережі Інтернет стала фактично чи не єдиним способом взаємодії. З метою залучення нової аудиторії українські музеї впроваджують практики інклюзії, здійснюють ребрендінг, реалізовують міждисциплінарні та міжмузейні проєкти, застосовують креативні підходи до адаптації освітніх програм у онлайн- формат, значно збільшують кількість контенту для дитячої та підліткової аудиторії.

Біографія автора

Юлія Миколаївна Ключко , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Кандидат педагогічних наук, доцент

Посилання

Agostino, D., Arnaboldi, M., & Lampis, A. (2020). Italian State Museums During the COVID-19 Crisis: From Onsite Closure to Online Openness. Museum Management and Curatorship, 35(4), 362–372. https://doi.org/10.1080/09647775.2020.1790029 [in English].

Dim Franka – Muzei Ivana Franka u Lvovi [Franko’s House – Ivan Franko Museum in Lviv]. (2020, May 15). Muzei pislia karantynu: vyklyky i vidpovidi [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/watch?v=qtxviktZYSo [in Ukrainian].

Dovhyi, S. O. (Ed.). (2020, November 26). Muzeina pedahohika v naukovii osviti, zbirnyk tez dopovidei uchasnykiv II Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi konferentsii [Museum Pedagogy in Scientific Education, Collection of Abstracts of the Participants of the II All-Ukrainian Scientific-Practical Conference], Kyiv. https://doi. org/10.32405/978-966-97763-19-11-2020-251 [in Ukrainian].

Feldman, K. (2020). Leading the National Gallery of ART during COVID-19. Museum Management and Curatorship, 35(4), 1–6. https://doi.org/10.1080/09647775.2020. 1790152 [in English].

Kravchenko, R., & Rudyk, H. (2020a). Dostupnist muzeiv dlia liudei z intelektualnymy porushenniamy [Accessibility of museums for people with intellectual disabilities]. https://drive.google.com/file/d/1QWUXcij3CH96dDZEltgFv-LlTC8rzX56/ view?usp=sharing [in Ukrainian].

Kravchenko, R., & Rudyk, H. (2020b). Ya zbyraius do muzeiu: knyha u formati lehkoho chytannia [I’m going to the museum: a book in an easy-to-read format]. ANF HRUP. https://drive.google.com/file/d/1I4MRRWYZAEpfyPPa8y-JpBgSh0YRW5In/ view?usp=sharing [in Ukrainian].

Kryazhevskikh, M. Yu. (2012). Model’ kommunikatsionnogo prostranstva muzeya [Model of communication space of the museum]. Vestnik Chelyabinskogo gosudarstvennogo universiteta, 4(258). Filosofiya. Sotsiologiya. Kul’turologiya, 23, 64–67 [in Russian].

Levin, A. K. (2020). ‘Isolation as a Collective Experience’: Museums’ First Responses to COVID-19. Museum and Society, 18(3), 295–297. https://journals.le.ac.uk/ojs1/ index.php/mas/issue/view/202) [in English].

Museums Association. (n.d.). Museums Journal. https://www.museumsassociation.org/ museums-journal/analysis/ [in English].

Natsionalnyi muzei "Kyivska kartynna halereia" predstavyv novu aidentyku ta try naukovi muzeini vydannia [The National Museum "Kyiv Art Gallery" presented a new identity and three scientific museum publications]. (2020, November 25). Antykvar. https://antikvar.ua/knag-renovation/ [in Ukrainian].

Network of Evropean Museum Organisations. (2020). Survey on the Impact of the COVID-19 Situation on Museums in Europe. https://www.ne-mo.org/fileadmin/ Dateien/public/NEMO_documents/NEMO_Corona_Survey_Results_6_4_20.pdf [in English].

Nova aidentyka Muzeiu istorii Kyieva ta Arkheolohichnoho muzeiu [The new identity of the Museum of History of Kyiv and the Archaeological Museum]. (2020, November 20). Antykvar. https://antikvar.ua/aydentika-muzeiv-kyiva/?fbclid=IwAR2AVy_ w8V3H4RYi3D4sUbxl_lLPDj-bc2pzZjZlIWICsP88eg3s1q_Eoa0) [in Ukrainian].

Nova nazva ta aidentyka Natsionalnoho muzeiu istorii Ukrainy [New name and identity of the National Museum of History of Ukraine]. (2020, November 12). Antykvar. https://antikvar.ua/nova-nazva-ta-ajdentika-natsionalnogo-muzeyu-istoriyiukrayini [in Ukrainian].

Rentschler, R., & Hede, A.-M. (2011). Museum marketing: Competing in the Global Marketplace (pp. 151–158). Routledge [in English].

Richardson, J. (2020, May 02). How Might Museums Look Different When They Reopen After Coronavirus? MuseumNext. https://www.museumnext.com/article/how-mightmuseums- look-different-when-they-reopen-after-coronavirus/ [in English].

UNESCO. (2020, May 18). COVID-19: UNESCO and ICOM concerned about the situation faced by the world’s museums. https://en.unesco.org/news/covid-19-unesco-andicom- concerned-about-situation-faced-worlds-museums [in English].

VGO Coalition. (2020, October 19). Hotuiemosia do muzeinoi ekskursii [We are preparing for a museum tour] [Video]. YouTube. https://www.youtube.com/ watch?v=ejjMhpsXAKM [in Ukrainian].

Vseukrainskyi forum "Muzeinyi menedzhment pered vyklykamy COVID-19" [All-Ukrainian forum "Museum management before the challenges of COVID-19"]. (2020). http:// www.museum.dp.ua/conference_022.html [in Ukrainian].

Yasenovska, M., & Zinenko, O. (2020). Krashchi praktyky inkliuzii [Best practices for inclusion]. http://library.fes.de/pdf-files/bueros/ukraine/16600.pdf [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-30

Як цитувати

Ключко , Ю. М. (2021). КОМУНІКАТИВНИЙ ПРОСТІР СУЧАСНИХ МУЗЕЇВ В УМОВАХ ПАНДЕМІЇ COVID-19. Культура і мистецтво у сучасному світі, (22), 145–155. https://doi.org/10.31866/2410-1915.22.2021.235902

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ХУДОЖНЬОЇ КУЛЬТУРИ

Статті цього автора (авторів), які найбільше читають