СИМУЛЯКРОВИЙ НАРАТИВ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ ІСТОРІЇ В КУЛЬТУРІ ПОСТТОТАЛІТАРНОГО ПРОСТОРУ

Автор(и)

  • Тетяна Костянтинівна Гуменюк Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0001-9210-6424
  • Юрій Григорович Легенький Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-6567-4730

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1915.22.2021.235891

Ключові слова:

мистецтво; культура; історія; інтерпретація; Gesamtkunstwerk; моделюючий принцип; пострадянський простір; посттоталітаризм

Анотація

Мета статті — показати специфіку сучасної національної культури як особливий мистецький сенс Gesamtkunstwerk, що формується рефлексією переважно історичного зразка. Методологію становить сукупність методів наукового дослідження загального та спеціального характеру. Методи аналізу і синтезу, а також історико- культурологічний та системний підходи використовувалися для розкриття сутності віртуальної реальності супернаративів в інформаційному просторі, які є спонукою до утворення етичного, естетичного та художнього консенсусу. Актуальність зумовлена необхідністю дослідження постмодерної парадигми, під впливом якої народжуються новітні дискурси, що замінюють наративи комуністичної доби в інтерпретації історії посттоталітарного простору. Наукова новизна розвідки полягає у тому, що показана пострадянська культура як інерційна фаза посттоталітаризму, що має симулятивно-іміджеву тоталогію реальності. Висновки. Доведено, що мистецький сенс Gesamtkunstwerk пострадянського простору є бажаною реальністю, але вона зупинилась на рівні казкового наративу, що формується рефлексією переважно історичного зразка. Час і простір культури у вимірі симулякрового світу виглядає ще одним різновидом естетики virtus. Зауважено, що культурна реальність посттоталітаризму перебуває у стадії, коли треба зрозуміти, що намріяна дійсність казкового типу не є мистецтвом. Отже, гібридність творчих зусиль, постколоніальність, гіперкритика як спосіб буття, життєва енергія — це той набір спонук, що мало додає розуміння ситуації постмодерної творчості в Україні. І навпаки, національні гасла свідчать про потребу в національній ідентичності, адже час чекає на виявлення креативних ініціатив художнього синтезу.

Біографії авторів

Тетяна Костянтинівна Гуменюк , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Доктор філософських наук, професор

Юрій Григорович Легенький , Київський національний університет культури і мистецтв, Київ, Україна

Доктор філософських наук, професор

Посилання

Bystrytskyi, Ye. (1995). Politychna filosofiia postkomunistychnoi doby [Political Philosophy of the Post-Communist Era]. In V. Polokhalo (Ed.), Politolohiia postkomunizmu: Politychnyi analiz postkomunistychnykh suspilstv [The Political Science of Post-Communism: A Political Analysis of Post-Communist Societies] (pp. 13–67). Politychna dumka [in Ukrainian].

Chernetskyi, V. (2013). Kartohrafuiuchy postkomunistychni kultury [Mapping Post- Communist Cultures]. Krytyka [in Ukrainian].

Deleuze, G., & Guattari, F. (1990). Kapitalizm i shizofreniya. Anti-Edip [Capitalism and Schizophrenia. Anti-Oedipus]. INION [in Russian].

Groys, B. (1993). Utopiya i obmen [Utopia and Exchange]. Znak [in Russian].

Man’kovskaya, N. B. (2008). Globalizatsiya a la russe: khudozhestvenno-esteticheskii rakurs [Globalization a la russe: Artistic and Aesthetic Perspective]. In Estetika: Vchera. Segodnya. Vsegda [Aesthetics: Yesterday. Today. Always] (Issue 3, pp. 24–57). Institute of Philosophy Russian Academy of Sciences [in Russian].

Propp, V. Ya. (1986). Istoricheskie korni volshebnoi skazki [The Historical Roots of the Fairy Tale]. LGU Publishing House [in Russian].

Shtern, B. (2005). Vtoroe iyulya chetvertogo goda [The Second of July of the Fourth Year]. Svin’in i synov’ya [in Russian].

Skliarenko, H. (2006). Ukrainske mystetstvo druhoi polovyny 1980–2000-kh rokiv: podii, yavyshcha, spriamuvannia [Ukrainian Art of the Second Half of the 1980-2000s: Events, Phenomena, Directions]. In V. Sydorenko (Ed.), Narysy z istorii obrazotvorchoho mystetstva Ukrainy XX stolittia [Essays on the History of Fine Arts of Ukraine of the XX Century] (Vol. 2, pp. 353–392). Intertekhnolohiia [in Ukrainian].

Tudorovskii, Ya. (2017, August 7). Nikolai II umer v 1958 godu. Rasstrela tsarskoi sem’i v real’nosti ne bylo? [Nicholas II Died in 1958. Wasn’t the Shooting of the Royal Family in Reality?]. Versia. https://versia.ru/rasstrela-carskoj-semi-v-realnostine- bylo [in Russian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-30

Як цитувати

Гуменюк , Т. К., & Легенький , Ю. Г. (2021). СИМУЛЯКРОВИЙ НАРАТИВ ІНТЕРПРЕТАЦІЇ ІСТОРІЇ В КУЛЬТУРІ ПОСТТОТАЛІТАРНОГО ПРОСТОРУ. Культура і мистецтво у сучасному світі, (22), 45–58. https://doi.org/10.31866/2410-1915.22.2021.235891

Номер

Розділ

ТЕОРІЯ ТА ІСТОРІЯ КУЛЬТУРИ