PROBLEMS AND PROSPECTS IN THE STUDY OF CONDACCADE NOTATION
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1915.17.2016.156810Keywords:
church singing, kondaс, ancient notation, singing manuscriptsAbstract
The article is devoted kondakarniy notation that was prevalent at the time of Kievan Rus to the XIV century. Analyzed the scientific work of European scientists dedicated to the ancient notation.
References
Constantini Porphyrogeniti imperatorisDe ceremoniis aulae Byzantinae libri duoGraece et Latine / imperatoris Constantini Porphyrogeniti. – Impensis Ed. Weberi, 1829–1830.
Floros С. Universale Neumenkunde. Band 1: Entzifferung der altesten byzantinischen Neumenschriften und der altslavischen sematischen Notation / С.Floros. – Barenreiter, Kassel, 1970.
Floros С. Die Entzifferung der Kondacarien-Notation/ С. Floros. – в кн.: Music des Ostens, Bd 3–4, Kassel, 1965–1967. Hoeg С. The Oldest Slavonic Tradition of Byzantine Music Proceedings of the British Academy / С.Hoeg. –V. 39. Jan 1953.
Palikarova-Verdeil R. La musique byzantine chez les Bulgares et les Russes (du IX au XIV siecle) / R.Palikarova-Verdeil. – MMB. Subsidia. Copenh., 1953. – Vol. 3.
Riemann H. Die Byzantinische Notenschrift in 10 bis 15 Jahrhundert/ H. Riemann. – Leipzig. 1909.
Wellesz Е. Byzantinische Kirchenmusik / Е. Wellesz. – Breslau, 1927.
Владышевская Т. Ф. Кондакарь типографского устава и музыкальная культура древней Руси XI – XII веков співу [Электронный ресурс]. –Режим доступа: http://www.portal-slovo.ru/art/36017.php. – Название с экрана.
Владышевская Т. Ф. Музыкальная культура Древней Руси / Т. Ф.Владышевская.– Москва : Знак, 2006. – 472 с.
Владышевская Т. Ф. Типографский Устав и музыкальная культура Древней Руси ХІ–ХІІ веков / Т. Ф.Владышевская. – Москва, 2006. – Т. ІІІ. – С. 111–204.
Гарднер И. Богослужебное пение русской православной церкви / И. Гарднер. –Москва, 2004. – Т. 1. – 495 с.
Еволюція знаменного розспіву як основної форми українського богослужбового співу [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ukrspiritmuz.net.ua/pages/5_2.html. – Назва з екрана.
Металлов В. М. Азбука крюкового пения / В. М. Металлов. – Москва, 1899. – 130 с.
Металлов В. М. Богослужебное пение Русской Церкви в период домонгольский по историческим, археологическим и палеографическим данным / В. М. Металлов. – Москва, 1912. – Т. XIV. – 349 с.
Смоленский С. В. О древнерусских певческих нотациях / С. В. Смоленский. – ОЛДП, 1901. – 120 с.
Смоленский С. В. Несколько новых данных о так называемом кондакарном знамени / С. В. Смоленский. – Санкт-Петербург, 1913. – № 44.
Студійський_устав [Електронний ресурс] Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki. – Назва з екрана.
Ундольский В. М. Замечанія для исторіи церковнаго пенія в Россіи / В. М. Ундольский. – Окружные жители Балтийского моря, то есть Леты и Славяне. – Москва, 1846. – № 3. – 111 с.
Успенский Н. Византийское пение в Киевской Руси / Н. Успенский. – Akten des IX. Internationalen Byzantinisten-Kongresses, Munchen 1958. Munchen, 1960. – S. 653.
Успенский Н. Древне-русское певческое искусство / Н. Успенский. – Москва, 1965. – 214 с.
Финдейзен Н. Ф.Очерки по истории музыки в России с древнейших времен до конца XVIII века / Н. Ф.Финдейзен– Москва, 1928. – Вып. 1. – 103 с.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Микола Анатолійович Підгорбунський
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1) The authors reserve the right to the authorship of their work and transfer to the journal the right to first publish this work under the terms of the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with a mandatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
2) The authors have the right to enter into independent additional agreements for non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal (for example, to place the work in the electronic repository of the institution or to publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is maintained.
3) The journal's policy allows and encourages authors to post their manuscripts on the Internet (for example, in institutional repositories or on personal websites) both before submitting the manuscript to the editorial board and during its editorial processing, as this contributes to the emergence of a productive scientific discussion and has a positive effect on the efficiency and dynamics of citation of published work (see The Effect of Open Access).