PROBLEMS AND PROSPECTS IN THE STUDY OF CONDACCADE NOTATION

Authors

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1915.17.2016.156810

Keywords:

church singing, kondaс, ancient notation, singing manuscripts

Abstract

The article is devoted kondakarniy notation that was prevalent at the time of Kievan Rus to the XIV century. Analyzed the scientific work of European scientists dedicated to the ancient notation.

Author Biography

Mykola Pidhorbunskyi, Kyiv National University of Culture and Arts

Candidate of Historical Sciences, Associate Professor

References

Constantini Porphyrogeniti imperatorisDe ceremoniis aulae Byzantinae libri duoGraece et Latine / imperatoris Constantini Porphyrogeniti. – Impensis Ed. Weberi, 1829–1830.

Floros С. Universale Neumenkunde. Band 1: Entzifferung der altesten byzantinischen Neumenschriften und der altslavischen sematischen Notation / С.Floros. – Barenreiter, Kassel, 1970.

Floros С. Die Entzifferung der Kondacarien-Notation/ С. Floros. – в кн.: Music des Ostens, Bd 3–4, Kassel, 1965–1967. Hoeg С. The Oldest Slavonic Tradition of Byzantine Music Proceedings of the British Academy / С.Hoeg. –V. 39. Jan 1953.

Palikarova-Verdeil R. La musique byzantine chez les Bulgares et les Russes (du IX au XIV siecle) / R.Palikarova-Verdeil. – MMB. Subsidia. Copenh., 1953. – Vol. 3.

Riemann H. Die Byzantinische Notenschrift in 10 bis 15 Jahrhundert/ H. Riemann. – Leipzig. 1909.

Wellesz Е. Byzantinische Kirchenmusik / Е. Wellesz. – Breslau, 1927.

Владышевская Т. Ф. Кондакарь типографского устава и музыкальная культура древней Руси XI – XII веков співу [Электронный ресурс]. –Режим доступа: http://www.portal-slovo.ru/art/36017.php. – Название с экрана.

Владышевская Т. Ф. Музыкальная культура Древней Руси / Т. Ф.Владышевская.– Москва : Знак, 2006. – 472 с.

Владышевская Т. Ф. Типографский Устав и музыкальная культура Древней Руси ХІ–ХІІ веков / Т. Ф.Владышевская. – Москва, 2006. – Т. ІІІ. – С. 111–204.

Гарднер И. Богослужебное пение русской православной церкви / И. Гарднер. –Москва, 2004. – Т. 1. – 495 с.

Еволюція знаменного розспіву як основної форми українського богослужбового співу [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://ukrspiritmuz.net.ua/pages/5_2.html. – Назва з екрана.

Металлов В. М. Азбука крюкового пения / В. М. Металлов. – Москва, 1899. – 130 с.

Металлов В. М. Богослужебное пение Русской Церкви в период домонгольский по историческим, археологическим и палеографическим данным / В. М. Металлов. – Москва, 1912. – Т. XIV. – 349 с.

Смоленский С. В. О древнерусских певческих нотациях / С. В. Смоленский. – ОЛДП, 1901. – 120 с.

Смоленский С. В. Несколько новых данных о так называемом кондакарном знамени / С. В. Смоленский. – Санкт-Петербург, 1913. – № 44.

Студійський_устав [Електронний ресурс] Режим доступу: https://uk.wikipedia.org/wiki. – Назва з екрана.

Ундольский В. М. Замечанія для исторіи церковнаго пенія в Россіи / В. М. Ундольский. – Окружные жители Балтийского моря, то есть Леты и Славяне. – Москва, 1846. – № 3. – 111 с.

Успенский Н. Византийское пение в Киевской Руси / Н. Успенский. – Akten des IX. Internationalen Byzantinisten-Kongresses, Munchen 1958. Munchen, 1960. – S. 653.

Успенский Н. Древне-русское певческое искусство / Н. Успенский. – Москва, 1965. – 214 с.

Финдейзен Н. Ф.Очерки по истории музыки в России с древнейших времен до конца XVIII века / Н. Ф.Финдейзен– Москва, 1928. – Вып. 1. – 103 с.

Published

2016-06-15

How to Cite

Pidhorbunskyi, M. (2016). PROBLEMS AND PROSPECTS IN THE STUDY OF CONDACCADE NOTATION. Culture and Arts in the Modern World, (17), 161–168. https://doi.org/10.31866/2410-1915.17.2016.156810

Issue

Section

ART