FORMATION OF CIVIC OUTLOOK OF ADOLESCENTS AS ONE OF THE ACTIVITIES OF A CHILDREN'S LIBRARY
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1915.17.2016.156773Keywords:
civic outlook, citizenship, children's library, teenagersAbstract
The article noted the important role of children's libraries in the formation of the civil vision teenagers, given the declining interest in national history, culture and traditions, falling educational and cultural level of large adolescent, irresponsible attitude to civic duties, leveling values such as Homeland patriotism, citizenship, duty, honor, dignity and dedication. Specified on the relevant fundamental lack of comprehensive cultural studies.Disclosed kulturoutvoryuyucha feature children's library, which is the ability of the latter to enter the world of another culture through the education of the readers of cultural sensitivity, correct interpretation displays communicative properties of different cultures. The ways of the National Library of Ukraine for Children of formation of civil outlook adolescents.
References
Айвазян А. А. Гражданственность и гражданскоеучастие (теоретико-методологическийанализ) : автореф. дис. ... канд. полит. наук : 23.00.01 / А. А. Айвазян. – Екатеринбург, 2001. – 19 с.
Алимаева О. И. Библиотека в эпоху глобализации: образовательный аспект/ О. И. Алимаева // Библиотека. – 2005. – №1. – С. 10–11.
Бех І. Д. Психолого-педагогічні умови виховання у молоді громадянськості / І. Д. Бех // Громадянське виховання студентської молоді в умовах трансформації суспільства : зб. наук. ст. за матеріалами Всеукраїнського науково-практичного семінару. – Черкаси, 1998. – С. 23–27.
Бубекина Н. В. Детские библиотеки в эпоху административных реформ / Н. В. Бубекина // Независимый библ. адвокат. – 2005. – № 5(35). – С. 22–33.
Васильченко Н. О функциях детских библиотек / Н. Васильченко // Библиотека. – 1993. – №2. – С. 15–17.
Голубева Н. Л. Детская библиотека в современном информационном обществе / Н. Л. Голубева // Культура и образование в информационном обществе : материалы междунар. науч. конф., г. Краснодар, 16–18 сент. 2003. – Краснодар, 2003. – С. 260–263.
Гордієнко А. І. Бібліотека для дітей: нові можливості та пріоритети / А. І. Гордієнко // Дитяча бібліотека в новому вимірі: професійні цінності та інновації : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. директорів обл. бібліотек для дітей / ред. колегія С. А. Капранова [и др.]. – Севастополь : ЕКОСІ-Гідрофізика, 2013. – С. 3–7. 8. Дзюба Н. Й. Дитячий бібліотекар: професійний розвиток у Мережі / Н. Й. Дзюба // Дитяча бібліотека в новому вимірі: професійні цінності та інновації : матеріали Всеукр. наук.-практ. конф. директорів обл. бібліотек для дітей / ред. колегія С. А. Капранова [и др.]. – Севастополь : ЕКОСІ-Гідрофізика, 2013. – С. 23–30.
Дитяча бібліотека – соціокультурний інститут виховання і духовного розвитку особистості : консультація / Держ. закл. «Нац. б-ка України для дітей» ; авт.-уклад. Н. І. Безручко, О. В. Безручко. – Київ, 2011. – 24 с.
Історія розвитку бібліотек України для дітей (кінець XIX–XX ст.) : монографія / Нац. бібліотека України для дітей ; А. І. Гордієнко, А. С. Кобзаренко (керівники авт. колективу) ; наук. ред. Л. П. Каліберда, Н. О. Новікова ; рец. : Павлуша Т. П., Палеха Ю. І. – Київ : Вид.-во Ліка-К, 2015. – 592 с.
Кошолап О. Ф. Громадянське виховання старшокласників у процесі історико-краєзнавчої діяльності : автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / О. Ф. Кошолап ; Херсон. держ. ун-т. – Херсон, 2005. – 20 с.
Насырова М. Б. Этнопедагогический словарь-справочник : учеб. пособие / М. Б. Насырова. – Оренбург : Изд-во ОГПУ, 2005. – 168 с.
Позднякова Р. А. Библиотека в системе современной гуманитарной культуры : автореф. дис. …канд. филос. наук. : 24.00.01 / Р. А. Позднякова. – Тамбов, 2005. – 32 с.
Пометун О. Формування громадянської компетентності: погляд з позиції сучасної педагогічної науки / О. Пометун // Вісник програм шкільних обмінів. – 2005. – №23. – С. 18–24.
Програма національно-патріотичного виховання дітей і підлітків у Національній бібліотеці України для дітей на період до 2020 року / Національна бібліотека України для дітей. – Рукопис. – 7 с.
Рехтета Л. О.Громадянське виховання учнів основної школи в позаурочній діяльності : автореф. дис... канд. пед. наук: 13.00.07 / Л. О. Рехтета ; Ін-т пробл. виховання АПН України. – Київ, 2003. – 20 с.
Сатарова Л. Х. Межкультурные коммуникации в современной библиотечно-информационной среде : автореф. дис. …канд. пед. наук. : 05.25.03 / Л. Х. Сатарова. – Казань, 2015. – 26 с.
Сухомлинська О. В. Ідеї громадянськості й школа в Україні / О. В. Сухомлинська // Шлях освіти. – 1999. – № 4. – С. 20–25.
Чепіль М. М. Антін Лотоцький – педагог, громадський діяч (1881-1949) : монографія / Чепіль М. М., Дудник Н. З. ; за ред. М. М. Чепіль. – Дрогобич : Ред.–вид. відділ Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, 2008. – 264 с.
Яців Я. М. Ідея національно-патріотичного виховання в українській педагогіці кінця ХХ – початку ХХІ століть / Я. М. Яців // Пріоритети сучасної освіти і виховання в контексті завдань педагогічної науки : матеріали педагогічних читань на пошану члена-кореспондента АПН України, доктора педагогічних наук, професора Прикарпатського університету імені Василя Стефаника Богдана Михайловича Ступарика. – Івано-Франківськ : Плай, 2003. – С. 123–126.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Алла Іванівна Гордієнко
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1) The authors reserve the right to the authorship of their work and transfer to the journal the right to first publish this work under the terms of the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with a mandatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
2) The authors have the right to enter into independent additional agreements for non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal (for example, to place the work in the electronic repository of the institution or to publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is maintained.
3) The journal's policy allows and encourages authors to post their manuscripts on the Internet (for example, in institutional repositories or on personal websites) both before submitting the manuscript to the editorial board and during its editorial processing, as this contributes to the emergence of a productive scientific discussion and has a positive effect on the efficiency and dynamics of citation of published work (see The Effect of Open Access).