IRONY AS A CULTURAL PHENOMENON (on the example of British literature)
DOI:
https://doi.org/10.31866/2410-1915.17.2016.156771Keywords:
irony, sarcasm, linguistic means, linguoculturology, extralinguistic factorsAbstract
The article looks into the irony and sarcasm broadly represented in the British society, nevertheless linguistic and extralinguistic studies about these language means are not deeply examined in the anthropological linguistics. Thus, questions about evaluative language means, including irony and sarcasm, acquire a special significance and need for a lingvoculturological study.
References
Аверинцев С. С. Судьбы европейской культурной традиции в эпоху перехода от античности к средневековью / С. С. Аверинцев // Из истории культуры средних веков и Возрождения : сб. ст. / отв. ред. В. А. Карпушин. –Москва : Наука, 1976. – С. 17–64.
Асмус В. Ф. Античная философия / В. Ф. Асмус. – Москва: Высшая школа, 1976. – 543 с.
Батай Ж. Литература и Зло : пер. с фр. / Ж. Батай // авт. предисл. Н. В. Бунтман. – Москва: Изд-во Моск. ун-та, 1994. – 166 с.
Баткин Л. М. Европейский человек наедине с собой. Очерки о культурно-исторических основаниях и пределах личного самосознания. / Л. М. Баткин // Москва : РГГУ, 2000. – 1005 с.
Бахтин М. М. Человек в мире слова. / М. М. Бахтин // Москва : Изд-во РОУ, 1995. – 140 с.
Библер B. C. От наукоучения к логике культуры (Два философских введения в двадцать первый век) / В. С. Библер. – Москва : Политиздат, 1991. – 412 с.
Бытие человека в культуре (Опыт онтологического подхода) / АН Украины, Ин-т философии. – Киев : Наукова думка, 1992. – 176 с.
Бычков В. В. XX век: предельные метаморфозы культуры / В. В. Бычков, Л. С. Бычкова // Полигнозис. – 2000. – №2. – С. 63–77.
Васильев И. Е. Ироника, или планета абсурда / И. Е. Васильев // Русский поэтический авангард XX века. – Екатеринбург, 1999. – С. 214–232.
Виллер Э. А. Учение о Едином в античности и средневековье: Антология. / Э. А. Виллер ; пер. с норвеж. И. М. Прохоровой. – Санкт-Петербург : Алетейя, 2002. – 667 с.
Гайденко П. П. Трагедия эстетизма (Опыт характеристики миросозерцания Серена Кьеркегора). / П. П. Гайденко // Москва : Искусство, 1970. – 247 с.
Деррида Ж. Письмо и различие / Ж. Деррида. – Москва: Академический Проект, 2000. – 495 с.
Долгов К. М. От Киркегора до Камю (Философия. Эстетика. Культура) / К. М. Долгов. – Москва : Искусство, 1990. – 399 с.
Дырин А. И. К проблеме определения менталитета и ментальности в британской лингвокультурологии / А. И. Дырин // Проблемы лингвистики и межкультурной коммуникации. – Москва: Изд-во МГОУ, 2009. – Вып. VIII. – С. 73–78.
Дырин А. И. Некоторые особенности организации вербального общения британцев / А. И. Дырин // Перевод и когнитология в XXI веке: тезисы докладов и сообщений III междунар. науч. теор. конф. – Москва : Изд-во МГОУ, 2010. – С. 162–163.
Дырин А. И. Антропологические характеристики коммуникативной личности британца // Актуальные проблемы антропоцентризма в языке и речи: сб. науч. ст. – Москва : Изд-во МГОУ, 2011. – Вып. I. – С. 67–75.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Оксана Олександрівна Білецька
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
1) The authors reserve the right to the authorship of their work and transfer to the journal the right to first publish this work under the terms of the Creative Commons Attribution License, which allows others to freely distribute the published work with a mandatory reference to the authors of the original work and the first publication of the work in this journal.
2) The authors have the right to enter into independent additional agreements for non-exclusive distribution of the work in the form in which it was published by this journal (for example, to place the work in the electronic repository of the institution or to publish it as part of a monograph), provided that the reference to the first publication of the work in this journal is maintained.
3) The journal's policy allows and encourages authors to post their manuscripts on the Internet (for example, in institutional repositories or on personal websites) both before submitting the manuscript to the editorial board and during its editorial processing, as this contributes to the emergence of a productive scientific discussion and has a positive effect on the efficiency and dynamics of citation of published work (see The Effect of Open Access).