ПОПУЛЯРНА КУЛЬТУРА ЯК ДЖЕРЕЛО ІДЕЙ В УРБАНІСТИЧНИХ ПРОСТОРАХ ЗАХІДНОЇ УКРАЇНИ ПІД ЧАС ПАНДЕМІЇ

Автор(и)

  • Надія Петрівна Бабій Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Івано-Франківськ, Ukraine https://orcid.org/0000-0002-9572-791X

DOI:

https://doi.org/10.31866/2410-1915.22.2021.235900

Ключові слова:

пандемія; Західна Україна; трансформація простору; соціокультурні практики; популярна культура

Анотація

Мета статті — дослідити актуалізовані питання зміни активностей в урбаністичних просторах Західної України в період локдауну (березень–червень 2020 р.), адаптивного карантину (2020–2021 рр.) та показати важливість популярної культури як константи, що відображує колективне уявлення простору, оновлює уявну топографію, впливає на перформатизацію міст та формати мистецьких практик. Методика дослідження. Використані методи семіотичного аналізу Р. Барта, що поєднують структуралізм із семіотикою, відповідно до яких урбаністичні простори розглядаються як дискурс. Застосовано метод польових досліджень, що дозволив зібрати відповідні тексти, сконцентровані у просторах міст, у яких зафіксований конкретний культурний образ коронавірусного часу. Наукова новизна полягає у визначенні ролі популярної культури як важливого чинника нових соціокультурних змістів у кризовий період. Висновки. Визначено, що раціоналізм антропологічного простору зазнав суттєвої трансформації в період пандемії та змінив векторність взаємозалежності між суб’єктом, простором та місцем, де «я» локалізувалось у новому просторі із змістом попереднього місця, зазнавши руйнації зв’язків через відсутність «присутності». Доведено, що відсутність прямої комунікації з глядачем сприяла поширенню та використанню синтетичних арт-практик, що поєднують постмодерні практики із глобальною діджиталізацією, але це не означає їхньої новизни. Проаналізовані практики свідчать, що відмінності полягають у соціокультурних характеристиках, а популярна культура першою внесла альтернативні корективи до змінених просторів. Мистецькі кола, як і офіційні структури, орієнтовані на масового глядача, використали популярні символи карантинних реалій. Тож популярна культура в кризовій ситуації стає джерелом ідей у просуванні соціокультурних змістів.

Біографія автора

Надія Петрівна Бабій , Прикарпатський національний університет імені Василя Стефаника, Івано-Франківськ

Кандидат мистецтвознавства, доцент

Посилання

Andrukhovych, Yu. (2017, March 10). Slova slova slova [Words word words]. Zbruc. https://zbruc.eu/node/63290 [in Ukrainian].

Barthes, R. (1989). Izbrannye raboty. Semiotika. Poetika [Selected Works. Semiotics. Poetics]. Progress [in Russian].

Benjamin, W. (1996). Proizvedenie iskusstva v epokhu ego tekhnicheskoi vosproizvodimosti. Izbrannye esse [A Work of Art in the Era of Its Technical Reproducibility]. Medium [in Russian].

Brudnaya-Chelyadinova, E. A. (2020). Gruppa "Izoizolyatsiya" [Isolation group]. Headliner. https://award.head-liner.ru/nominations/culture/2681/ [in Russian].

Florenskii, P. A. (1993). Analiz prostranstvennosti i vremeni v khudozhestvennoizobrazitel’nykh proizvedeniyakh [Analysis of Spatiality and Time in Works of Art]. Progress [in Russian].

Gielen, P., & Lijster, T. (2018). Kultura v pidmurkakh hromadianskoho suspilstva [Culture: The Base of Civil Society] (Ia. Strikha, Trans.). IST Publishing [in Ukrainian].

Groys, B. (2012). Ot kartiny k failu i obratno: iskusstvo v tsifrovuyu epokhu [From Painting to File and Back Again: Art in the Digital Age]. In Politika poetiki [The Politics of Poetics] (pp. 189–198). Ad Marginem Press [in Russian].

Haidar, V. (2020, April 27). Nad Frankivskom zasiaialy "promeni vdiachnosti" dlia likariv ta viiskovykh ["Rays of Gratitude" for Doctors and the Military Shone Over Frankivsk]. Kurs. https://kurs.if.ua/society/nad-frankivskom-zasyayaly-promenivdyachnosti- dlya-likariv-ta-vijskovyh/ [in Ukrainian].

Haidegger, M. (1998). Buduvaty, prozhyvaty, myslyty [Build, Live, Think]. In T. Vozniak, Teksty ta pereklady [Texts and Translations] (pp. 313–332). Folio. [in Ukrainian].

Lavaert, S., & Gielen, P. (2009, November 1). The Dismeasure of Art. An Interview With Paolo Virno. Open! www.onlineopen.org/the-dismeasure-of-art [in English].

Lefebvre, H. (2015). Proizvodstvo prostranstva [The Production of Space] (I. Staf, Trans.). Strelka Press [in Russian].

Liutyi, T. V. (2019). Masova i populiarna kultura: problema demarkatsii [Mass and Popular Culture: Problem of Demarcation]. NaUKMA Research Papers in Philosophy and Religious Studies, 3, 85–99. https://doi.org/10.18523/2617-1678.2019.3.85-99 [in Ukrainian].

Lvivska natsionalna filarmoniia. (2021, April 6). Foto [Photo]. Facebook. https://www. facebook.com/lvivphilharmonic/photos/a.790534437671804/2901099889948571/ [in Ukrainian].

Munck, M., & Gielen, P. (2020). Blyzkist. Mystetstvo ta osvita pislia COVID-19 [Nearness: Art and Education After Covid-19] (Ia. Strikha, Trans.). IST Publishing [in Ukrainian].

Patron, I. (2013). Mif mista: teoretychnyi aspekt [Myth of the City: Theoretical Aspects]. Visnyk of the Lviv University. Series Art Studies, 12, 140–149 [in Ukrainian].

Perekhrest, O. (2020). "Alisa v Kraini chudes" na vulytsiakh Frankivska: shcho tse i de pobachyty? [Alice in Wonderland on the Streets of Frankivsk: What is It and Where to See?]. Kufer. https://kufer.media/misto/alisa-v-krayini-chudes-na-vulytsyahfrankivska- shho-tse-i-de-pobachyty/ [in Ukrainian].

Slipchenko, K. (2020, December 22). Pro performans pid chas pandemii [About a Performance During a Pandemic]. Zaxid.net. https://zaxid.net/pro_performans_ pid_chas_pandemiyi_n1512255 [in Ukrainian].

Troianovski, A. (2020). Bored Russians Posted Silly Art Parodies. The World Has Joined In. The New York Times. https://www.nytimes.com/2020/04/25/world/europe/russia- Facebook-art-parodies.html?searchResultPosition=1 [in English].

Tverezyi Frankivsk [@tverezujFrankivsk]. (2021). Vulychna aktsiia "Tsinui zhyttia" [Street Action "Appreciate Life"]. Facebook. https://www.facebook.com/ruslan.martsinkiv/ posts/3094376303918764 [in Ukrainian].

U Lvovi vidkryly mural, prysviachenyi medykam [A Mural Dedicated to Doctors Was Unveiled in Lviv]. (2020, June 21). Tvoe misto. http://tvoemisto.tv/news/u_lvovi_ vidkryly_mural_prysvyachenyy_medykam_110664.html [in Ukrainian].

Vozniak, T. (2009). Fenomen mista. Morfolohiia miskoho prostoru [The Phenomenon of the City. Morphology of Urban Space]. Biblioteka Yi. http://www.ji.lviv.ua/jilibrary/ Vozniak/misto/morfologija_misk_prostoru.htm [in Ukrainian].

Yakovenko, K. (2021, January 11). Hans Ulrykh Gumbrekht: "Povernennia do kolyshnoi realnosti vzhe nemozhlyve" [Hans Ulrich Gumbrecht: "It is No Longer Possible to Return to the Old Reality"]. LB. https://lb.ua/culture/2021/01/11/474887_gans_ ulrih_gumbreht_povernennya.html [in Ukrainian].

Yeshkiliev, V. (2020, November 23). Zmina optyky i "liudyna korotkoi voli" [Change of Optics and "Man of Short Will"]. Matrix. https://matrix-info.com/zmina-optyky-ilyudyna- korotkoyi-voli/ [in Ukrainian].

##submission.downloads##

Опубліковано

2021-06-30

Як цитувати

Бабій , Н. П. (2021). ПОПУЛЯРНА КУЛЬТУРА ЯК ДЖЕРЕЛО ІДЕЙ В УРБАНІСТИЧНИХ ПРОСТОРАХ ЗАХІДНОЇ УКРАЇНИ ПІД ЧАС ПАНДЕМІЇ. Культура і мистецтво у сучасному світі, (22), 129–144. https://doi.org/10.31866/2410-1915.22.2021.235900

Номер

Розділ

АКТУАЛЬНІ ПРОБЛЕМИ ХУДОЖНЬОЇ КУЛЬТУРИ